Bluebird

I de frusna skogarna i en isolerad timmerbruksort i Maine får en kvinnas tragiska misstag djupgående och oväntade konsekvenser. Filmen kretsar kring sönderfallet av ett fattigt modernt amerikanskt samhälle sett genom prismat av en familj och tonårsdotter.

Originaltitel Bluebird
Regissör Lance Edmands
Manus Lance Edmands
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Amy Morton, John Slattery, Louisa Krause, Emily Meade, Margo Martindale, Adam Driver, Brandon Wardwell, Patrick Murney, Parisa Fitz-Henley, Quinn Bard

mahasarakam
2019-02-09
En fin och välgjord liten film. Bra skådespelare, intressant vardaglig miljö.
LillaBlåaMus
2018-11-18
Påminner lite om Ljuva morgondag.
RustyFilm
2018-10-31
När sluttexterna rullar spelas Tragedy med the Fleetwoods från tidigt 60-tal. Detta tragiska drama utspelas troligen i detta decennium (eller kanske senare) i en grå och snörik amerikansk småstad. Här staplas tragiska händelser på varandra tillochmed fotot har en gråtragisk ton. Detta låter dyster och hopplöst men ändock så håller filmen mitt intresse uppe från början till slut.
mammene
2018-10-28
Miljön ger allt att önska och höjde förhoppningen att det skulle ge mer, men tyvärr gick det för mycket på tomgång tom för mig. Lite mer substans vill jag nog ha, kan på ett vis förstå vilket håll man ville åt, men jag tycker inte att man nådde dit.
LadyFlanders
2018-10-19
Inte dålig, men ack så seg. Tillför inget.
StureStenhög
2015-09-09
Inget som man inte har sett förut, men det är en solid indie-rulle av det mer deprimerande slaget. Framför allt lyckas man skildra den amerikanska småstadsmisären och de människor som lever där på ett sätt som känns genuint. Känslan är dock att det var just det som man var intresserade av att göra, och att själva historien enbart finns där för att att man måste berätta nånting. Inte för att historien och dess olika trådar är ointressanta, men filmskaparna verkar inte vara helt säkra på vad de ska göra med dem, en känsla som förstärks av ett lite svagt slut, även om jag inte är helt emot idén bakom det. Icke desto mindre är det en bra debutfilm, och den här Lance Edmands kan nog vara värd att hålla ögonen på
Bijan
2015-01-16
Stilmässigt en typ av film jag tycker om. Men det saknades någonting som sticker ut, något som fastnar. Kommer tyvärr inte minnas den särskilt länge. Däremot tror jag att regissören kan göra något bra (på riktigt) i framtiden.
Hypostas
2015-01-03
En tämligen grå och trist film. Inte ens i närheten av Winter's bone och Frozen river.
larox
2015-01-02
tragiken genomsyrar hela familjen. ger inga nyanser, allt hopp är ute, känslan av maktlöshet dominerar. Skådespelarprestationerna är medelmåttiga, kanske är det anledningen till att filmen inte riktigt når ända fram. En svart ogenomtränglig bubbla, dit ingen når´vare sig in eller ut... slutet är liksom filmen i övrigt svart och ger inget svar, inget hopp i det vackra, vita, kalla januarilandskapet.
myslas
2014-12-31
Fint och välspelat men manuset är sådär, man har sett det förr. Kommer förmodligen att ha glömt bort den inom några veckor.