3.7

Blue Velvet

Collegestudenten Jeffrey Beaumont åker hem till sin idylliska hemstad Lumberton för att ta hand om sin pappas järnaffär efter att han hamnat på sjukhus. På en äng nära sitt barndomshem hittar Jeffrey en dag ett avklippt människoöra. Förbryllad över sitt fynd tar han örat till detektiv John Williams som råder honom att inte prata med någon om det. Detektivens dotter Sandy har dock hört berättelser genom väggarna, och när hon berättar för Jeffrey bestämmer de sig för att undersöka saken närmare på egen hand.

Originaltitel Blue Velvet
Regissör David Lynch
Manus David Lynch
Genre Kriminalare, Thriller, Mysterium, 80-tal
Skådespelare Kyle MacLachlan, Laura Dern, Isabella Rossellini, Dennis Hopper, George Dickerson, Hope Lange, Dean Stockwell, Priscilla Pointer, Frances Bay, Jack Harvey (II), Ken Stovitz, Brad Dourif, Jack Nance, Dick Green, Fred Pickler

Skapad 2019-12-21 av BobbyPeru
David Lynch skapade sin bästa film tidigt med Eraserhead från 1977. Blue Velvet är hans andra mästerverk. Faktum är att han redan började planera den här filmen då han gjorde debutfilmen. Han...   Läs mer »

Björkman
2022-11-08
I grunden ganska bra, speciellt den första timmen, men dras ner otroligt mycket av tveksam klippning, onödiga scener och många karaktärer som helt enkelt inte känns trovärdiga. Att det finns ett riktigt psykfall i huvudskurken Frank är helt fine, men att det finns så många andra som också verkar vara psykfall i Franks närhet (hans gäng och inte minst knarkkollegan med sina bastanta damer) blir lite för mycket. Och det gör att det blir svårare att ta filmen på allvar. Det pendlar liksom i känslan mellan spänning och mer konstnärligt rysarflum på ett inte helt optimalt sätt. Det blir alldeles för mycket känsla av "Sker detta verkligen eller är detta en drömscen som någon av karaktärerna har..?". Ett annat minus är musiken som är riktigt svag. På det hela taget är detta en väldigt svårbedömd film betygmässigt. Potentialen var stor, men jag kan bara inte ge mer än en stark tvåa.
päronanton
2021-03-12
Riktigt spännande och obehaglig! Bra skådespel!
2020-07-11
Bland den skummaste/märkligaste filmen jag sett på mkt...länge...Är detta bra"" Svar Nej!
myslas
2017-09-20
Långsamt och skumt som sig bör när det gäller Lynch. Lite för ojämn för att förtjäna ett högre betyg men det finns riktigt bra delar här och Hopper är lysande. Stark trea.
Ludenwagen
2017-09-04
Föreställer mig att det är ungefär sådana här filmer som Hitchcock hade gjort om han inte haft censur och kommersiella förväntningar att ta hänsyn till.
wasteoftime
2017-02-15
Kan ju bara slå fast att jag nog inte borde se den här på ett bra tag igen. Klart en av Lynchs svagaste filmer enligt mig och mittenpartiet är verkligen inget för mig. Hade jag inte sett några av hans andra filmer vet jag inte om jag skulle vara så sugen på att se mer, efter att ha sett den här. Den tappar nog faktiskt till och med lite från förra titten, 0,5 på SH-skalan.
Dream
2017-02-14
Både bra samt mindre bra, märkligt skumma typer ena stunden, för att sedan bli drama trams nästa och så pendlar det fram och tillbaka. Sen störs jag något av 60 - tals musiken som flödar då våldet håller på i mellan åt, svårt att komma i rätt stämning tack vare det, funkar annars helt okej, men förväntningarna var högre. Stark 3:a.

2016-12-19
Det er ikke lett å lage en sånn film. Profilen med ringen i øra på Kyle er jo fantastisk.
RustyFilm
2020-08-19
Har sett det här ett par gånger tidigare. Senast för 11 år sen. Så vi tyckte det var dags för en omtitt. Jag tycker väl att konceptet bleknat en aning i konturerna med åren men det är fortfarande en fullpoängare. Besynnerligt, stämningsfullt, fantasifullt, mystiskt och galet är fortfarande intrycken. Och soundtracket står sig, låtar som Blue Velvet och In Dreams ackompanjerar galenskaperna suggestivt.
2016-10-28
En av David Lynchs bättre filmer. Svag 5:a.