3.8

Bloody Sunday

Engelsmannen Paul Greengrass skildrar söndagen den 30/1 1972 som senare kom att kallas Bloody Sunday. Dagen då engelska trupper öppnade eld mot irländare som demonstrerade för medborgerliga rättigheter.

Originaltitel Bloody Sunday
Regissör Paul Greengrass
Manus Paul Greengrass
Genre Drama, Krig, 2000-tal
Skådespelare Christopher Villiers, Nicholas Farrell, James Nesbitt, Tim Pigott-Smith, Gerard McSorley, Kathy Kiera Clarke, Allan Gildea, Gerard Crossan, Mary Moulds, Carmel McCallion, Declan Duddy, Joanne Lindsay, Simon Mann

peppelindh
2021-07-14
Nyanserad, detaljerad, skrämmande och lyckat dokumentärt prägel.
Engravadlax
2021-01-23
Tidig Greenglass är lite oslipad.
C12
2020-02-09
Två väldigt händelselösa timmar. Urtråkigt
Raimo_1985
2018-01-05
Andra titten på denna film som griper tag i mig från början till slut. Den här gången hängde jag med och jag släpper inte blicken från tv:n en sekund. Solklar femma på vad jag vågar kalla ett mästerverk.
goeran
2016-10-31
Paul Greengrass film Bloody Sunday från 2002 är ett rätt välgjort men samtidigt väldigt vinklat partsinlägg. Filmen ger knappast hela den historiska sanningen; det finns ju helt andra tolkningar om vad som verkligen hände.
foppa99
2015-10-11
sista 10 min e ganska hyfsade
snideby
2015-03-30
Väldigt stark film! Upplägget, skådespeleriet och dramaturgin får filmen att framstå mer som en dokumentär än en klassisk spelfilm. Klippningarna och fotot gör att man kastas in i det kaos som måste ha ägd rum den dagen.
mars
2015-01-13
Stark. Otäck.
LacombeLucien
2014-06-25
Glöm aldrig britternas brott.
Valarn
2014-05-24
smutsig och autentiskt skildring i den mån att det inte kändes som en spelfilm. Väldigt bra och gripande.