2.1

Blod och skam

Andra världskriget. Paris har kapitulerat för Hitlers améer och är en ockuperad stad. Men motståndsrörelsen växer sig allt starkare. Bland annat tack vare frihetskämpar som Jean. När Jean tas tillfånga av nazisterna är hans flickvän Helene beredd att gå hur långt som helst för att få honom fri. Så långt att hon låter en tysk affärsman göra inviter, i hopp om att kunna dra nytta av hans nazikontakter. Men motståndsrörelsen missförstår Helenes planer och måste nu sätta hennes lojalitet på prov.

Originaltitel Le sang des autres
Alternativ titel The Blood of Others, Blood of Others
Regissör Claude Chabrol
Manus Brian Moore
Genre Drama, Romantik, Krig, 80-tal
Skådespelare Jodie Foster, Michael Ontkean, Sam Neill, Lambert Wilson, Stéphane Audran, Alexandra Stewart, Jean-François Balmer, John Vernon, Marie Bunel, Roger Mirmont, Kate Reid, Samuel Fuller
Filmnummer 20080

goeran
2008-04-13
En riktig katastroffilm; fullständigt bortkastad tid att ödsla 2 timmar på det här skräpet.
ThomasW-dahl
2007-08-26
Svag 2:a. Inte mycket att bry sig om.
MaraJade
2007-01-31
Inte världens bästa handling precis och Jodie Foster kändes väldigt fel för rollen hon spelade..
Sunesha
2006-05-17
Halvhyfsad film, en svag trea. Dock har den sina stunder. Precis sevärd att se om igen.
W.Andersson
2005-06-23
Detta är en symfoni i usla hårfrisyrer :) Filmen är väl okej, men tar slut precis när den börjar bli intressant...