3.4

Blind Spot

En historia om gråzoner i psykisk sjukdom; de osynliga fläckarna som är svåra att upptäcka, som upplevs av en mamma som inser att hennes dotter kämpar med mycket värre problem än vad hon insåg.

Originaltitel Blindsone
Regissör Tuva Novotny
Manus Tuva Novotny
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Pia Tjelta, Anders Baasmo Christiansen, Per Frisch, Oddgeir Thune, Nora Mathea Øien, Carl Munck, Teodor Barsnes-Simonsen, Marianne Krogh, Ellen Heyerdahl

Krantzylvania
2021-04-09
Filmen är så intensiv att den känns som 30 minuter lång.
StureStenhög
2021-03-30
En väldigt realistisk skildring av psykisk ohälsa som lämnar mycket kvar att fundera och diskutera kring i efterhand. På så vis är det också en film som har växt hela tiden. Inledningsvis var jag lite tveksam, men så snart det börjar bli tydligt vad man faktiskt vill göra med det här, så vanns jag över. Att allt är filmat i en enda tagning är imponerande, men framför allt effektivt. Det är ett grepp som reducerar filmmediets manipulerande funktion och lämnar större utrymme till tittaren att själv upptäcka viktiga detaljer. Det finns verkligen en poäng med det i en film om det här ämnet, och att få vara med karaktärerna i realtid när deras liv vänds upp och ner ger en väldig närvarokänsla. Sedan har greppet sina nackdelar också förstås, och jag kan fortfarande tycka att skådespeleriet svajar på sina ställen och att det inte alltid känns helt naturligt. Att man blir påmind om kameramannens existens i högre grad än vanligt kan även det vara distraherande. Trean är ganska stark
mammene
2021-03-29
En film som så länge den pågick lyckades få min puls att stabilt hamna i ett högre och jämnt läge. Om det berodde på att allt var taget i en enda tagning är troligt, men också då den stämning den lyckades skapa från första stund. Man visste inte var den var på väg, vad som skulle ske, men varje tecken var en ledtråd som man senare kunde förstå och diskutera. Just det är bra att det fanns så mycket att diskutera efteråt. Inte nödvändigtvis att man måste förstå allting, utan mer observationer i efterhand som var intressanta. Otroligt bra spelat av mamman, och scenerna på sjukhuset kändes så realistiska att jag nästan trodde jag var där. Otroligt bra gjort.
Christofer
2019-11-28
2019-09-17: Greppet med att ’filma allt i en tagning’ gör att man nästan ger upp efter första halvtimmen. Sen återkommer känslan flera gånger igen när scener blir alldeles för långa och sega. Inget för mig.
haajen
2019-05-07
Jobbig film på ett bra sätt, Tjelta är helt fenomenal och filmen är oförglömlig men krävande. Stark 4a.
Molestaire
2019-02-05
Imponerande hantverk att filma hela historien i en tagning, vilket också sätter avtryck hos tittaren – jag ges ingen andningspaus, utan nästan tvingas att ryckas med i den blytunga ångesten som porträtteras.