3.6

Bläckfisken och jag

Dokumentär om en man som blir vän med en bläckfisk. Vi får följa dokumentärfilmaren och bläckfisken på en resa under vattenytan.

Originaltitel My Octopus Teacher
Regissör James Reed, Pippa Erlicht
Manus James Reed, Pippa Erlicht
Genre Dokumentär, 2020-talet

BarryHero
2022-04-19
Kanske inte riktigt värd alla de hyllningar den fått, men ändå en fin skildring av en bläckfisks liv i havet. Imponerande hantverk där man lyckats fånga nästan alla bläckfiskens stora livsögonblick. Reagerade på berättarröstens tonläge till en början men vande mig till slut.
dlu
2022-03-04
Som ett avsnitt ett med naturen, fast ännu mer oblyg dramaturgi. En kille kommer ut som bläckfisksexuell och berättar om vad som händer.
mammene
2022-02-16
Det här var så fantastiskt så det går nästan inte att sätta ord på. Erkänner att till en början var jag lite irriterad på berättarrösten, men efter hand blev det en del av upplevelsen. Craig Fosters beskrivning av sitt eget mående och hur hans intresse för bläckfisken fick hans ögon att öppnas för något större. När han talar om "henne" så kärleksfullt och sensuellt smälter jag totalt, jag blir förälskad i både mannen och bläckfisken. Det är så vackert alltihop, men också sorglig i en salig blandning. Världen där under vattenytan är helt fantastiskt filmat. Det här är det bästa jag sett på länge.
bryngel
2022-01-23
Efter ynka 13 minuter in i dokumentären är alla, verkligen a l l a redo att strypa karln som gör hela filmen världens otjänst genom att oavbrutet prata om sig, sina känslor och sin okunskap, och det eftersom han upprepade gånger blir så förvånad över vad bläckfisken gör. Hur det kan ha undgått karln att bläckfiskar är intelligenta och kan göra si eller så är obegripligt. Men värst av allt är ändå karlns narcissism som fullständigt förstör hela upplevelsen. En trea tack vare bläckfisken.
JD
2021-09-18
Djupt fascinerande. Och fascinerande i sig att något för människan så främmande kan bli något att lära sig av och spegla sig i. Att han som filmat är desto blekare, inte någon snygg karismatisk äventyrare utan en lite blyg nörd, gör bara filmen mer gripande och levande.
plox
2021-08-18
Som en älskare av naturdokumentärer så måste jag informera om att den här filmen är toppen.
Ful_fisk
2021-05-18
Fin film som knappast är en vanlig naturdokumentär, utan snarare en samling privata filmer med voice-over från snubben som filmat dem. Kanske just det som gör det hela bra, att det bara blir så personligt. Mysig och stämningsfull. Jag gillade den!
F-M-J
2021-05-17
Fascinerande vänskap som tänjer på uppfattning om vad medvetandet egentligen är.
2021-05-05
Mycket snygga och intressanta filmningar av bläckfisken, mycket tråkigt, ostigt och störigt orerande av filmskaparen själv. Stabil tvåa, som helhet, men en svag tvåa och stabil trea i dom olika delarna.
melodys
2021-04-27
En av de absolut bästa, starkaste och mest känslosamma dokumentärer jag sett. Fantastiskt att se hur mycket det finns att upptäcka om man följer ett djur dagligen under en lång tid... En påminnelse om att det är mycket om denna planet vi ännu inte känner till. Slutligen: Man trodde inte att man någonsin skulle sitta och gråta över en bläckfisk. Men det gör man.