2.9

Black Widow

Natasha Romanoff, mer känd som Black Widow, är Avengers farligaste spion någonsin. Men nu hinner hennes förflutna slutligen i kapp henne.

Originaltitel Black Widow
Regissör Cate Shortland
Manus Eric Pearson
Genre Action, Äventyr, Science Fiction, 2020-talet
Skådespelare Scarlett Johansson, David Harbour, Florence Pugh, OT Fagbenle, Rachel Weisz, Robert Downey Jr., William Hurt, Ray Winstone

Afflicter
2021-10-13
Shortland försöker helt tydligt vara annorlunda, men lyckas inte. Det finns egentligen ingen betydande skurk här, utan all fokus ligger på ordet familj. Allt är dock klumpigt behandlat och balansen mellan drama och komedi fungerar sällan. Harbour lyckas vara rolig ibland, men det är tydligt att det är meningen att han är tänkt att dra det lasset ensam. Pugh är definitivt det bästa med den här filmen. Det är i alla fall inte Johanssons film.
ShenLong
2021-09-05
jag är inget marvel fan och tyckte det var skönt att det inte kändes så himla marvel. med det sagt tycker jag att ni ska läsa andreas_ kommentar här nedan och läsa hur mycket han hatar kvinnor. 4/5 i kvinnohat. black widow får en svag 3a dock.
HerrNenne
2021-09-03
Känns både meningslös och ointressant. Stabil film med rätt tråkig handling och lyckas inte ta sig närmare Black Widow heller: det görs mycket bättre i andra filmer. Faktum är att jag tycker det här gör hennes karaktär fattigare. En stor besvikelse precis som allt annat som än så länge kommit ut efter första rundan avslutades med Endgame.
quelnightmare
2021-08-26
Scarlett Johanssons supermördare får äntligen en solofilm i ett roligt äventyr om trassliga familjer. Så försenad att även de ivrigaste fansen kan ha blivit apatiska.
ThePatient
2021-08-20
Lite fadd smak i munnen efter att ha sett denna, men här och var är den riktigt bra. Av någon anledning tyckte jag om inledningen där vi får se området där de växte upp. Det fick mig att tänka vad mycket andra filmer måste gå på slentrian när de avbildar idylliska familjemiljöer, för här kändes det verkligen LEVANDE. Sen är kemin mellan systrarna helt rätt, casting directorn hade fingertoppskänsla när de valde Florence Pugh. Utöver det lite grann löpande band-känsla, men ändå kompetent gjort.
Andreas_
2021-08-08
Riktigt dålig marvelfilm och givetvis är det en kvinnlig hjälte i fokus med en kvinnlig regissör när det blir tråkigt och kasst igen, Captain Marvel var en annan riktigt kass Marvelfilm och sedan kom DC med sina värdelösa Wonder Woman filmer som är så patetiskt dåliga att man får svårt att sova efter att man slösat tid och pengar på skiten, första Wonder Woman filmen hade åtminstone snygga actionscener tack vare Zack Snyder men andra filmen horribelt dålig när Patty Jenkins själv stod bakom kameran och då ska vi inte ens tala om manuset, samma sak med Captain Marvel, hutlöst kass och nu när Marvel äntligen är tillbaka efter ett långt uppehåll och biograferna öppnar igen så får man se smörja som detta...manuset är oerhört dåligt, effekterna mediokra och skådisarna gör väl sitt bästa men är så parodiskt skrivna att dom nästan blir dåliga ändå, Scarlett Johansson är en bra skådis men hennes karaktär är inte för en långfilm, hon är en sidofigur som bäst och det blir hon nästan även i sin egna film, Florence Pugh som hennes syster överglänser henne rejält, sen har jag alltid gillat David Harbour som är en oerhört bra skådis men hans karaktär här, är tyvärr bara för patetisk, sen har vi även Rachel Weisz som alltid är bra men tyvärr inte här...regissören får ingen ordning på någon och kan inte plocka fram det bästa ur sina skådisar alls, sen ska vi inte ens tala om skurken Ray Winstone som överspelar det grövsta men är inte absolut inte trovärdig som ryss och sen karaktären Taskmaster som är en av dom mest coola skurkarna i hela Marvel världen totalt bortkastad här och givetvis måste dom göra om hela karaktären till en patetisk kvinna med en robort rustning....patetiskt dåligt, skrämmande dåligt men hade faktiskt inte förväntat mig annat, inte blir det bättre av att det verkar som att Black Widow helt plötsligt fått i sig en dos superserum heller och klarar allt och överlever allt och kan ta hur mycket stryk som helst...patetiskt feministiskt dravel är vad detta är, Stephen Dorff hade verkligen rätt i sin kritik på twitter, bäst i hela filmen är William Hurt som general Ross med sina 5 minuter på skärmen...hursomhelst så är det trots alla brister någorlunda underhållande, eller så beror det på att man varit svältfödd på marvelfilmer nu på senaste så betyget blir ändå en svag 2:a och lite kuriosa för alla som ändå vill se filmen och sett allt annat marvel/disney slängt ur sig, storyn i filmen utspelar sig mellan filmerna Civil War och Infinity War då Black Widow var på rymmen med Cap America, Bucky, Falcon, Wanda och Vision, sen ska man som vanligt sitta kvar tills eftertexterna är över då man får en liten glimt av vad som komma skall, där denna film hoppar framåt i tiden då Black Widow är borta och serien Hawkeye som snart kommer på Disney+ sätts upp, vilket är intressant och en serie jag ser framemot men filmen i sig är inte mycket att hänga i granen och detta var nog sista gången jag slösade pengar på en kvinna i huvudrollen av en kvinnlig regissör och hänvisar till två en riktigt bra actionfilmer med en kvinnor i huvudrollerna, Mad Max Fury road och Atomic Blonde, skillnaden är att män vet hur dom ska göra bra filmer med kvinnor i huvudrollerna. Betyg en riktigt svag 2:a
drl0g
2021-07-21
Inte dålig men knappast minnesvärd på något sätt. Kanske hade varit mer intressant om den kommit ut nära efter Civil War?
PeterTheW
2021-07-12
Bitvis riktigt underhållande, men bitvis småsegt.
Jockflake
2021-07-11
Som väntat på ett ungefär, en medikoer, inte speciellt givande film. Men fick gå på bio och käka lite popcorn, så helt bortslösad tid var det ju inte.
Engravadlax
2021-07-10