Black Mirror - Bandersnatch

Året är 1984 och en ung programmerare börjar ifrågasätta sin verklighet när han skapar ett datorspel inspirerat av en mångfacetterad fantasyroman.

Originaltitel Black Mirror - Bandersnatch
Regissör David Slade
Manus Charlie Brooker
Genre Drama, Thriller, Science Fiction, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Fionn Whitehead, Craig Parkinson, Alice Lowe, Asim Chaudhry, Will Poulter, Tallulah Haddon, Catriona Knox, Paul Bradley, Jonathan Aris, AJ Houghton, Fleur Keith, Laura Evelyn, Alan Asaad, Suzanne Burden, Jeff Minter

Noseman2005
2023-05-18
Roligt koncept som gör mig lite nostalgisk som ivrig spelare av såna där bokspelsäventyr i slutet av 80-talet. Men (men?) stryn tar överhanden ungefär halvvägs och jag blir mer intresserad av den än av möjligheten att välja handling. 6/10
HerrNenne
2021-01-05
En film där man får göra egna val? Konstigt. Fick faktiskt inte göra ett enda. Därimellan var det en skitseg, tråkig historia med skittråkiga karaktärer om världens töntigaste ämne. Helt meningslöst skräp av några som vill göra en cool idé men inte har innehåll att fylla det med.
Christofer
2020-08-20
2019-12-14 (5:a): Minst lika underhållande vid andra titten. Den här gången tittade jag med frun och lät henne göra alla valen. Lyckades framkalla 2-3 sidospår/slut som jag innan bara läst om i efterhand då min historia tog slut tidigare vid första titten. Otroligt fascinerande är det hur som helst, älskar den här grejen! 2019-01-22 (4:a): Härligt skruvat och en överlag sett väl genomförd idé. Även jag kände dock ett par gånger att jag ’tvingades’ göra om vissa val för att händelseförloppet skulle bli det man hade tänkt från början. Till slut knöt man ihop det rätt snyggt ändå på slutet så sammantaget gillade jag det. Om man bara hade lyckats behålla wow-känslan från första halvan av filmen hela vägen så hade femman varit ett faktum.
amam
2019-08-12
Kul koncept, jag spelade några choose your adventure-böcker när jag var liten och det var en småkul throwback. Inget jätteimponerande men helt klart värt tiden att se den.
BarryHero
2019-07-04
Konceptet och grundiden tillsammans med storyn var bra, och forsta 30-45 minuterna var valdigt intressanta. Sen borjade det kanns som om man egentligen inte bestamde. Gang pa gang blev ens val underkanda.
Starkbröl
2019-06-30
Nja. Roligt koncept i teorin men håller inte riktigt.
Supernaut
2019-06-10
Tappert försök men når inte hela vägen. För den som är van vid något annat slags interaktivt medium (tv-spel, rollspel, lajv, choose your own adventure-böcker, mm) så är den interaktiva mekanismen otroligt simpel och gammal. Lite för lite nytt för att kännas nytt och helt okej story, men inte fantastisk.
dafreakish
2019-01-12
Intressant upplägg och välgjort genomförande. Men det känns mer som en fluga än något som kommer att få total genomslagskraft. En hybrid mellan spel och film som inte tilltalar alla med som onekligen är fascinerande.
Benisakura
2019-01-05
Tycker detta upplägg fungerar bättre i spel än på film.
Canomia
2019-01-05
Ugh, kändes som den pågick förevigt och ville ofta spola när samma scener upprepades för 5e gången. Plus att det var obehagligt att vara den som väljer. Hade kanske fixat en film med den här formen bättre om man inte mer eller mindre tvingas ta dåliga beslut för att nå slutet.