Black Mass

John Connolly och James "Whitey" Bulger växte upp tillsammans på södra Bostons gator. Decennier senare, på det sena 1970-talet, skulle de mötas igen. Vid det laget var Connolly en framstående figur på FBI:s Boston-kontor och Whitey hade blivit gudfadern av den irländska maffian. De ingick ett samarbete under bordet som flyttade om stolarna i Bostons undre värld.

Originaltitel Black Mass
Regissör Scott Cooper
Manus Mark Mallouk, Jez Butterworth
Genre Drama, Kriminalare, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Johnny Depp, Joel Edgerton, Benedict Cumberbatch, Dakota Johnson, Kevin Bacon, Peter Sarsgaard, Jesse Plemons, Rory Cochrane, David Harbour, Adam Scott, Corey Stoll, Julianne Nicholson, W Earl Brown, Bill Camp, Juno Temple, Brad Carter, Erica McDermott

Sheepy
2024-04-18
Stabil thriller som baseras på Whitey Bulger-fallet. Han var en maffiaboss som agerade informant åt FBI och utnyttjade detta för att systematiskt bekämpa sina konkurrenter. Handlingen i sig är lite hattigt/fragmentariskt presenterad och den röda tråden skulle kunnat vara starkare. Filmtekniskt är den heller inte lika stark som de bästa filmerna inom samma genre. Det som däremot sticker ut särskilt mycket är en oväntat stark och skräckinjagande prestation från Johnny Depp som James ’Whitey’ Bulger. Denna roll är tveklöst en av hans bättre och mest intressanta från de senaste 20 åren.
2022-03-26
Bitvis väldigt vackert soundtrack. I övrigt en välgjort men aningen utdragen film. (7+/15)
sodomiten
2020-01-27
Ska du se en gansterfilm med Johnny Depp är det denna man ska se och inte skitfilmen "public enemys".
Ghostface
2019-02-14
Enkel underhållning utan att sticka ut. Välspelat men lite oinspirerad produktion.
Rele
2018-12-12
En film med övervåld. Depp är bra skådespelare men Cooper har regisserat mitt betyg till en svag trea.
MetalJukebox
2018-10-14
Håller intresset uppe, men går inte in i några detaljer gällande karaktärer eller situationer. Känns som den bara sveper förbi i grova drag och plötsligt tar den slut. Hade behövt någon form av nerv eller stämning som engagerade, något att grotta ner sig i. Depp funkar bra i sin roll men filmen är slätstruken i sitt berättande.
sawa
2017-03-24
Tråkig, fattar inte att jag orkade en hel timme.
amotherscrime
2017-02-22
Fantastisk trailer, medioker film.
2017-02-19
Otroligt välgjord och en mycket intressant historia. Svårt att peka på varför jag inte tycker det är bättre men det finns liksom inget driv eller spänning.
dafreakish
2017-01-05
Äntligen Johnny Depp, äntligen har du gjort en bra prestation igen. Som man har väntat. Den här historien om en av Bostons värsta gangsters, en person jag redan visste en hel del om, är en välgjord biografifilm som inte backar från obehagligheter. Det blir påträngande och smutsigt, men också väldigt intressant. Depp tillsammans med Edgerton och Cumberbatch bär upp filmen och driver den framåt. Hoppas du fortsätter så här herr Depp.