3.2

Black Dynamite

Black Dynamite var en afroamerikansk actionlegend under 1970-talet. "The Man" tog livet av hans broder, pumpade in heroin i lokala barnhem och spred oren sprit på gatorna. Black Dynamite var den enda som vågade trotsa och bekämpa snutarnas härjande i gettot.

Originaltitel Black Dynamite
Regissör Scott Sanders
Manus Michael Jai White, Scott Sanders, Byron Minns
Genre Komedi, Action, 2000-tal
Skådespelare Michael Jai White, Arsenio Hall, Mykelti Williamson, Bokeem Woodbine, Phil Morris, Tommy Davidson, Buddy Lewis, Byron Minns, Mike Starr, Miguel A Núñez Jr, Kevin Chapman, Nicole Ari Parker, Salli Richardson-Whitfield, Richard Edson

djonipony
2023-08-04
Kul och dessutom snyggt att de lyckats få bilden att se 70-talig ut. De får med lite montage, men det blir lyckligtvis aldrig jobbigt för ögonen -som Sweet Sweetback's Baadasssss song.
karlmats
2021-10-10
Det här var ju rakt igenom helt fantastiskt. Av det jag har sett av den riktiga blaxploitation-eran så har jag inte varit speciellt imponerad, men det är ju onekligen en tacksam genre att göra en spoof på. Michael Jai White känns som 1000% rätt för den här rollen och jävlar vilken karisma karln har. Massor av härliga biroller också dock med lika häftiga namn. Scott Sanders prickar tonen helt perfekt med lagom dos av action, humor och medvetet dåliga inslag som verkligen för tonen till 70-talets lågbudgetrullar filmen anspelar på. Helt orädd är filmen också vilket är en klar fördel när man ska göra humor. Jag älskar också hur det ballar ut mer och mer och avslutningen är grädden på moset. Dialogen är rakt igenom fantastisk och jag kapitulerar mig fram till en sällsynt 4a, föredömlig längd för en sån här film också, eftertexterna börjar rulla efter 76 minuter och det är knappt en lugn stund innan dess. Mycket bra.
Daed
2018-03-17
Skön stil, men lite ojämn. Stark tvåa.
haajen
2017-06-20
Emellanåt jävligt rolig men som många komedier är den ojämn, ett måste för blaxplotationfans.
Fläskkäft
2016-01-03
Hade denna rullen släppts på 70-talet hade den varit en naturlig del av utbudet men 2016 är den en mycket komisk hyllning till en sedan länge död genre, blaxploitation. Återskapandet av det typiska som gjorde denna underbara genre så skön sitter som en smäck. Bildkvaliteten, ljudeffekterna, storyn, slagsmålen, överlägsenheten hos hjälten, kvinnosynen, kläderna och frisyrerna är precis som det ska vara. Stundtals mycket rolig med sekvenser man omedelbart "spolar" tillbaka för att se om. Filmens korta längd är precis perfekt för denna typ av film och jag hade gärna sett fler äventyr med Black Dynamite.
RobinsTaste
2015-03-01
Männen vill vara honom. Och alla brudar vill ha honom. Jag menar verkligen ALLA brudar. Ninja-sparkar, konspirations-teorier som kan vara de värsta i human historia och diverse bom-mickar som dyker upp i bild. Förtjänar vi en sådan hjälte? Kanske inte. Men vi behöver honom! Ge oss en uppföljare! Nej, en hel FILM-SERIE!
Angeliana
2015-01-31
Har haft den här filmen liggandes i flera år men inte orkat se den eftersom jag tyckte att den såg tråkig ut. Positiv överraskning, skrattade flera gånger! Lyckad parodi på 80talsfilm!
Gigi1943
2014-11-13
Viss humor men mycket larv.
kanemura
2014-08-14
Riktigt rolig film! Jag förutsätter att alla förstår att det är en parodi på gamla blaxploitationgenren. Flera subtila skämt, och minimalt med övertydlighet. Bra grejor!
2013-12-30
Miljöerna är härliga, musiken är cool, accenten är skön och rollpersonerna har rätt look. Men manuset och framförandet? Ribban är verkligen sänkt i botten där. Det är överspel, fånigt och tråkigt nästan rakt igenom, både bildligen och manusmässigt. De pratar som småbarn och sedan en pinsam ljudlogga med jämna mellanrum. Det förstör den coola stämningen. Våffelreplikerna satt fint, men det känns verkligen som att någonting riktigt bra slarvades bort.