2.6

Björnön

På Björnön upptäcker en grupp meterologer tyska ubåtar fulla med guld.

Originaltitel Bear Island
Regissör Don Sharp
Manus David Butler, Don Sharp
Genre Äventyr, Thriller, 70-tal
Skådespelare Donald Sutherland, Christopher Lee, Vanessa Redgrave, Richard Widmark, Lloyd Bridges, Barbara Parkins, Lawrence Dane, Patricia Collins, Michael J Reynolds, Nicholas Cortland, August Schellenberg, Bruce Greenwood

Starkbröl
2023-01-30
En trist MacLean blev en trist film, som så många andra misslyckade MacLean-filmatiseringar, även om denna nästan inte innehåller något från boken. Sutherland är inte trovärdig medan han mumlar fram sina repliker men ingen annan funkar egentligen heller utom Bridges. Upplösningen är närmast parodisk. Behållningen är ett fint naturfoto och bra musik.
dudson
2018-07-10
Man får en skön The thing feeling av filmen. & även smått klastrofobiskt. Sutherland är den som verkligen äger skiten ur hela skapelsen. Sen många andra kända namn. Inget nytt under solen direkt men väldigt sevärd. 2+
Grillo
2016-11-02
Ganska trevlig spionthriller, i fina miljöer. Inget överdrivet speciellt dock trots en fin rollista.
lave
2016-03-08
Har samma titel som en bok av Alistair MacLean. Och därmed upphör likheterna. Vill man ha sett alla filmer med Donald Sutherland kan man ge denna en chans. Vill man ha spänning och en bra historia bör man läsa boken. Som en liten bonus har även Christopher Lee en liten biroll.
ilBrutto
2014-05-11
En av de okej Maclean-filmerna. Knappast bra men sevärd underhållning. Däremot tycker jag Lees roll trollas bort lite för enkelt och sedan har de oförståeligt plockat bort nyckelscener från boken
bryngel
2013-03-19
Såg världens sämsta kopia så det spelade förstås in, men jag måste erkänna att jag blev så besviken. Här har man väntat och letat i år och dar så är en seg, ganska trist historia vad man får serverat. Sutherland är som vanligt riktigt bra!
3dfxjie
2013-01-21
Forskningstationer, oväder, kusliga karaktärer, gömda nazi-ubåtsdockor. Det var en överraskande bra thriller om man inte har för höga förväntningar. Lite Ice Station Zebra över den.
jonbo
2012-04-17
Gud så tråkig.
ilgoga
2009-05-09
Problem med att ta Lloyd på allvar, men Lee dominerar.
ribberman
2008-02-15
"På Björnön någonstans utanför amerikanska kusten" Jag trode det var Björnön mellan Svalbard och Norge i Barentshav. Men visst det är väl utanför amerikanska kusten kanske. _långt_ utanför amerikanska kusten. ;)