3.1

Bizet's Carmen

Bizet's Carmen utspelar sig i ett vackert och solbesmyckat Sevilla. Den självsäkra och otämjbara zigenarskan, Carmen erövrar den pliktrogne korpral Don Josés hjärta och får honom att svika sin plikt, sin familj och ära. Men då tjurfäktaren Escamillio vinner Carmens kärlek fylls Don José med outgrundlig vrede som kommer att ödelägga framtiden för dem alla tre. Varken soldaten eller tjurfäktaren är villig att ge upp kampen om Carmens kärlek, en kamp med dödlig utgång.

Originaltitel Carmen
Regissör Francesco Rosi
Manus Francesco Rosi, Tonino Guerra
Genre Drama, Musikal, 80-tal
Skådespelare Julia Migenes, Plácido Domingo, Ruggero Raimondi, Faith Esham, François Le Roux, John-Paul Bogart, Susan Daniel

goeran
2022-06-23
Francesco Rosis Carmen från 1984, med Julia Migenes, Plácido Domingo och Ruggero Raimondi i huvudrollerna, måste vara en av de bästa filmatiseringarna av en opera som någonsin har gjorts. Julia Migenes är suverän i rollen som den förföriska Carmen. Det är inte bara rakt av en filmatisering av en opera utan Francesco Rosi har gjort ett riktigt filmdrama där han väl utnyttjar de fantastiska scenerierna i Andalusien (i Ronda, Carmona och Sevilla). Det här är den första filmversionen av Carmen som använder talad dialog mellan sångnumren; precis som Bizet avsåg att operan skulle framföras. En viktig plats i handlingen har tjurfäktningens katedral; Sevillas tjurfäktningsarena Plaza de Toros de la Maestranza de Cabellería de Sevilla. Betyg 4.
KyLLo
2018-07-01
I mina privata filmnotiser från en svunnen tid står det: "Säkert bra om man älskar opera. Betyg: 1,5.". Nu kan jag älska opera, så jag kanske borde se om den.
henrikkraus
2007-09-28
carmen framställs här som en kylig anti-hjältinna, vilket är helt rätt; utmärkt sång med litet minus för faith eshams micaëla fast hon är perfekt som typ
jep
2005-08-13
Det är ingen vidare ide att göra film av opera. Solosångpartierna drar ner berättartempot till snigelfart. Partierna emellan är vackert filmade.