3.2

Birds of Passage

Colombia, 1970-talet, hippiekulturen är stor bland amerikanska ungdomar och intresset för marijuana växande. Lokala småbönder ser en möjlighet och blir snabbt internationella affärsmän. I Guajira-öknen tar en Wayuu-familj från urbefolkningen täten i den nya affärsverksamheten och får smaka frukterna av snabba pengar och makt. Men när girighet, passion och heder sammansmälter blåser en familjefejd upp till våldsamma proportioner som sätter liv, familj och urgamla traditioner på spel.

Originaltitel Pájaros de verano
Regissör Cristina Gallego, Ciro Guerra
Manus Maria Camila Arias, Jacques Toulemonde Vidal
Genre Drama, Kriminalare, 2010-tal
Skådespelare Carmiña Martínez, José Acosta, Natalia Reyes, Jhon Narváez, Greider Meza, José Vicente, Juan Bautista Martínez, Miguel Viera, Sergio Coen, Aslenis Márquez, José Naider, Yanker Díaz, Víctor Montero, Joaquín Ramón, Jorge Lascarro, Germán Epieyu

mammene
2022-11-27
Blev positivt överraskad av det här, tänkte först att det var ännu en drogfilm i mängden. Men i stället kom det klanstruktur in i bilden och det blev det som lade agendan. Tyckte man fick en bra inblick i hur det fungerade, mycket styrande av människor hit och dit i något som aldrig kunde ta slut kändes det som. Tog tid att få någon slags kännedom om de individer som var inblandade, i någon mån fick man det framåt slutet, men då var det ganska snabbt slut så att säga. Samtidigt tror jag inte det var det viktigaste utan mer spelet mellan de olika klanerna.
KyLLo
2022-11-18
Dåliga skådespelare får den bara att kännas konstlad och förstör helt inlevelsen. Annars är det okej miljöer, kostym och lite påhittigt.
Albion
2019-11-12
Visar drogbranschen från en lite ovanlig horisont. Välgjord och intressant berättat och man får lite andra perspektiv än vad som annars är brukligt i denna genre. Visst finns våldet hela tiden med men är inte huvudperson i berättelsen så att säga. En gedigen film utan att för den skull vara något mästerverk. Betyget blir en tydlig 4;a
StureStenhög
2019-06-06
En sedelärande film det här. Mixa aldrig droger och klanstrukturer. Narrativet känns igen från många andra filmer om karteller och gangsters, och till en början kändes det här som ännu en film i mängden, men klanaspekten ger den här historien en annan dynamik som gjorde att jag blev mer och mer intresserad under filmens gång. Filmen definierar heller aldrig sina karaktärer som goda eller onda, alla försöker de navigera genom den rådande kulturen och traditionens makt, men alla dras de ner i spiralen på ett eller annat sätt. Tyvärr blir det som många gånger förr lite för många karaktärer som ska skildras under ett lite för långt tidsspann, och när man väl har lärt känna dem tillräckligt för att få en relation till dem, så är filmen slut. Men en ganska svag trea räcker det till
Tonti
2019-02-08
Ganska torftig tyvärr.
SmokingBianco
2018-11-16
Vackra kontraster. I synnerhet i symbolismen för spiritualitet kontra materialismen. Spektrat som spänns upp av dessa poler beskrivs med lätthet i den anspråkslösa Colombianska öknen.
KimEkberg
2018-11-03
habilt avverkad, men ganska slentrianmässig och normal film-film. Tråkiga könsroller, och konstig blandning av dramatenskådisar och verkliga människor. Morsan är exempelvis riktigt irriterande när hon ska stå med armarna i kors och skaka på huvudet och muttra fram några paulo cohello-floskler.