3.6

Birdman

En föredetting till skådespelare som en gång spelade superhjälte på vita duken måste lägga sitt ego åt sidan och ta sig an en Broadway-pjäs.

Originaltitel Birdman
Alternativ titel Birdman: or (The Unexpected Virtue of Ignorance)
Regissör Alejandro G Iñárritu
Manus Alejandro G Iñárritu, Nicolás Giacobone, Armando Bo (III), Alexander Dinelaris
Genre Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Michael Keaton, Emma Stone, Edward Norton, Naomi Watts, Andrea Riseborough, Zach Galifianakis, Amy Ryan, Merritt Wever, Lindsay Duncan, Natalie Gold, Frank Ridley, Damian Young, Jeremy Shamos

Skapad 2019-12-02 av ehansi
I Alejandro González Iñárritus film ”Birdman” (eller The Unexpected Virtue of Ignorance) vänder han ut och in på kändisskapet med alla dess sidor genom att skildra en avdankad filmhjältes des...   Läs mer »

Dream
2023-08-20
En film som retar gallfeber på vissa för att den är udda och välbegåvad! Bara det är värt en 4a.
Albion
2022-08-30
En film med mycket ilska när Michael Keaton gör upp med sig själv(?) i en karaktär som känns specialskriven för honom. Många tankeväckande frågor om livet om man orkar ta sig igenom allt högoktanigt brus i form av ilskna vredesutbrott etc. Men visst finns ett komiskt anslag också, även om det känns ganska svart. En väldigt bra film och betyget letar sig upp till en klar 4;a
JD
2022-08-28
Man skulle, om man fick jäkligt bra betalt, kunna skriva en hel bok om varför den här filmen är så dålig. Som en enda katalog över tomma stilgrepp och darlings som borde dödats redan på servettskisstadiet. Filmen har ingenting relevant att berätta och gör det på ett högljutt och pretentiöst sätt. Den tror inte en sekund på sig själv och tar då bara i ännu mer. Lite som 2022 års svenska valrörelse…
Golazo
2021-04-30
Hmm.... Handlar filmen egentligen om Michael Keaton själv? - Han spelade ju Batman i "Batman" (1989) och handlingen om "Birdman" lyder: "A washed-up superhero actor attempts to revive his fading career by..." Hans karaktär var ett svin här och var det också i "The Founder" (historien om McDonald's). Sånt här nonsens är nästan värre än musikaler. Jag tål det inte.
Memmem
2021-04-24
Ofokuserad film som har för bråttom! Jag blev enormt besviken på denna film som fått höga betyg. Dagen innan jag såg den hade jag avbrutit min titt på Gift vid första ögonkastet - USA för dess snabba klipp på någon sekund. Här var det inte snabba klipp, men nästan. Kameran svängde oavbrutet till en ny person i närbild och denne försökte säga så mycket som möjligt på en sekund. Hela filmen var rörig. Var fanns den röda tråden? Trots ett skickligt hantverk hjälper det inte om ett förfallet hus har guldkranar i badrummet. I detta fall skickliga skådespelare. Till min besvikelse måste jag ge filmen en etta plus i betyg.
Smekk
2019-12-21
Långtråkig och sömnig film i stora delar. Överdrivet skådespel stundtals och rätt pretentiös. Kunde gjorts mycket bättre
Norpan0
2019-07-22
Näej, jag drämmer till med en femma! Och de är jag snål med... Det var längesen jag såg en film som fångade mitt intresse och lyckades hålla kvar det hela vägen. Kameraarbetet, planeringen, skådespelarna. Vad är fantasi, vad är verklighet? Vändningarna. Hur ska det gå?
Johjt
2019-07-21
Synd han inte gjorde "Birdman 4"
amam
2019-06-15
Väldigt bra skådisar men det var en för många scener som enbart var skrivna för att skådisarna skulle få ha kul med matiga konflikter och få säga repliker med intensitet. Annars mycket välgjord visuellt även om jag blev lite besviken i slutändan.
hsimpson
2019-05-06
Uppe och nosar på femman vid flera tillfällen. Lubezki är ett geni, och han hjälper Iñárritu att göra sin bästa film hittills (ett par snäpp vassare än Perros). Riktigt underhållande, tänkvärt, och framför allt galet snyggt. Tappar lite sista 20 dock.