3.2

Big Red One - attackdivisionen

Grym historia om en grupp amerikanska soldater som slåss i andra världskriget. De ser hela tiden ersättare komma och försvinna och de undrar vad de har där att göra.

Originaltitel The Big Red One
Regissör Samuel Fuller
Manus Samuel Fuller
Genre Drama, Action, Krig, 80-tal
Skådespelare Mark Hamill, Lee Marvin, Robert Carradine, Bobby Di Cicco, Kelly Ward, Siegfried Rauch, Samuel Fuller, Stéphane Audran, Perry Lang

fisk0
2019-05-08
Har tyvärr bara sett bioversionen, som har en hel del fantastiska scener men känns lite rörigt berättad och med vad som känns som en lite väl tillrättalagd bild av kriget, trots att det är en av relativt få i genren som vågar ta sig an koncentrationslägren. Men såväl Fuller som skådespelarna verkar ju ha varit väldigt besvikna på hur bioversionen klipptes ned, så skulle gärna se den nästan en timme längre versionen från 2004. Den får tills vidare en stark 3:a, men det är möjligt att den kan höjas när jag sett den mer kompletta versionen. Scenövergången med toapappersrullen är riktigt genialisk.
Asmorod
2018-04-04
Duglig underhållning. Smärtsamt mycket historiska fel.
Hypostas
2016-03-27
The Big Red One är den bästa krigsfilm som jag sett på många år. Det märks att Sam Fuller själv tjänstgjorde i första infanteridivisionen och det är sällan som amerikanska krigsfilmer är så här brutala och samtidigt fyllda av så många olika lager av innehållsmässigt djup. Mark Hamill var förstås het på marknaden efter den oväntade succén Star Wars (1977) men redan där visade han sina brister som skådespelare, och de är minst lika tydliga i den här filmen. De andra unga skådisarna i de bärande rollerna är tyvärr inte så mycket bättre, men å andra sidan är Lee Marvin som klippt och skuren för rollen som Sergeanten. Han har nog aldrig varit bättre än här. Klockren fyra i betyg till den här magnifika krigsfilmen, som påminner lite om Den tunna röda linjen (1998).
Bomkia
2016-02-19
Fina och välgjorda vinjetter om en grupp män under ett krig. Men tyvärr håller den inte uppe mitt intresse. 3+
Astrojacob
2015-05-29
Definitivt en av de bättre krigsfilmerna. Samuel Fullers unika regi saknar motstycke. Troligen beroende på hans bakgrund som krigsreporter. Kanske aningen lång men proppad med sanslösa o ojämförliga scener. Ännu en Fuller-Femma med "Luke" från Star Wars o Marvin som grädde på moset.
F-M-J
2015-02-03
Lee Marvin är alltid ball att skåda i filmer och när Fuller hade regisserat en krigsrulle så förväntade jag mig mer, mycket mer. Det hela blir tyvärr väldigt utspritt och diffust och jag hade önskat mig en mer konkret frammarsch i händelseförloppet så engagemanget inte dalade till den grad det faktiskt gjorde. Det finns somliga scener jag sent kommer glömma dock som gör att filmen lyckas få ett godkänt, om än ett ganska klent sådant.
hestret
2014-11-22
Fick inte ut mycket av den här. En väldigt luddig och b-filmsartsy film med ett supertacky slut om man ska vara hårt. Det är svårt att hålla intresset uppe givet att det inte finns någon stark story eller några intressanta karaktärer (till och med svårt att skilja dem åt, så identitetslösa är de). Det visuella slår till ibland, men inte tillräckligt ofta. Inte så mycket känsla eller kraft som slog igenom till mig överlag. Den tyska boven är också skrattretande orimlig som bara följer vår patrull över hela världen och mejar ner alla som inte älskar Hitler. Men det kan mycket väl vara en del i filmens överlag lite absurda ton och det kanske egentligen är filmens förtjänst. Men jag gillade det inte så värst mycket ändå. Lee Marvin gjorde dock en ganska intressant rolltolkning som en tämligen balanserad och nyanserad militärsnubbe. 30/10
Harford
2014-10-28
Klassisk film om krigets meningslöshet och brutalitet med manus och regi av Samuel Fuller. Han var soldat i just The big red one och filmen bygger på verkliga händelser. Filmen spelades till stora delar in i Israel så naturen och bebyggelsen stämmer inte riktigt. Nazisterna spelas av israeliska judar. Ironiskt.Bra jobb av Lee Marvin och de andra skådisarna, men lite osammanhängade bitvis, inte minst klippningen är lite skakig. Filmen har ett betydligt djupare innehåll än många här verkar förstå, vilket är tragiskt. Det här är en av de bästa antikrigsfilmerna någonsin.
Ful_fisk
2014-08-24
Bra krigsfilm, men inget som sticker ut överdrivet mycket. Välgjort rakt igenom, med Lee Marvin och Mark Hammil i huvudrollerna som kontrasterar snyggt mot varandra. Fotot och ljudet är lysande och är en del av skälen till att filmen jobbar sig upp till en fyra. Bra film.
Kubrick
2014-05-07