2.5

Bibeln... i begynnelsen

Täcker de första 22 kapitlen av Gamla Testamentet. Allt från Adam och Eva, Noak och syndafloden till Abraham och Isak.

Originaltitel The Bible
Alternativ titel The Bible... In the Beginning, La Bibbia
Regissör John Huston
Manus Vittorio Bonicelli, Christopher Fry, Jonathan Griffin, Ivo Perilli
Genre 60-tal, Drama
Skådespelare Richard Harris, Franco Nero, George C Scott, Ava Gardner, Peter O'Toole, Pupella Maggio, John Huston, Stephen Boyd, Gabriele Ferzetti, Michael Parks, Eleonora Rossi Drago, Ulla Bergryd, Zoe Sallis, Robert Rietty, Peter Heinze

gjoob
2018-04-08
På sätt och vis en väldigt "hands on" filmatisering av första moseboken; mestadels en berättarröst som läser ur bibeln med ackompanjerade bilder till. Något jag uppskattade eftersom det var det jag var ute efter. Sen är det förstås vansinne att försöka filmatisera en sådan gigantiskt omfattande text och rymma det inom tre timmar och trots detta blev det något segdraget emellanåt. Men en trea för ambitionerna.
2016-08-01
Väldigt bra och välgjord film!
Zebulonm
2015-10-29
För seg...
NoWireHangers
2011-09-27
Har en del riktigt snygga sekvenser men dramaturgiskt funkar det inte särskilt bra och engagerar inte i nära tre timmar.
thefox
2011-06-06
Överlag snygga och smarta bildlösningar på svårlösta texter. Det var länge sen jag konfronterades med bibeln, plotten chockerade mig därför som synnerligen bisarr. Men John Huston är riktigt bra som Noak!
deppen
2008-10-26
Ähhh,vilka tråkiga kommentarer nedanför mig. Jag är positivt överraskad. Följer GT bra (om jag inte minns fel), sköna skådisar och effekter. Stark 3a
DanielMott
2008-10-17
Tråkig Laurentiisproduktion, jag hade roligare i söndagsskolan.
jep
2008-09-14
Ingen dramaturgisk finess, rent berättande rakt av och man tappar fort intresset. Trist skådespeleri mycket pga det styltiga manuset.
santiago
2008-06-18