2.7

Besten

Calvin Lockhart spelar en förmögen jägare som bjuder sex personer till sin gigantiska herrgård. Han misstänker att en av gästerna är en varulv och installerar därför ett högteknologiskt övervakningssystem. Det dröjer inte länge förrän folk börjar dö.

Originaltitel The Beast Must Die
Alternativ titel Black Werewolf
Regissör Paul Annett
Manus Michael Winder
Genre 70-tal, Skräck, Action, Mysterium
Skådespelare Calvin Lockhart, Peter Cushing, Marlene Clark, Anton Diffring, Charles Gray, Ciaran Madden, Michael Gambon
Filmnummer 19401

2014-05-14
Så fånig! Enda som var bra var när Cushing bitch- slappa den hysteriska kärringen. smack..
benoit
2011-10-02
en film som endast är intressant för 70-tals nostalgi
martineden
2009-09-27
Ska medge att jag gillar hela konceptet med detektivgåtan samt idén om att en av de åtta är en varulv. Tycker dock att utförandet rent manus och regimässigt är ytterst bristfälligt. Efter en lovand "James Bond-ish" inledning går det bara utför och till slut skrattar man åt spektaklet. Mycket ojämna skådespelarinsatser; vissa är rent av urusla och musiken känns oerhört fel; typ frijazz i en film som ska generera spänning är inte så lyckat!! Calvin Lockhart är särskilt irriterande med sitt ickeexisterande skådespeleri. En intressant idé och bra koncept som i utförandet inte alls fungerar. På den positiva sidan får man ta det för vad det är: B-film, och jag får väl ändå medge att filmen i all sin uselhet hade glimten i ögat och bjöd på en del asgarv. Favoritscenen är när Lockhart ska rädda sin chaufför från varulven och under attacken tömmer han sitt magasin och missar monstret helt och hållet men lyckas spränga helikoptern i bakgrunden. Underbart är sedan när han släpper repliken: "I tried to save him..." Dålig men med glimten i ögat!
Kurganen
2009-08-21
Upplägget att du som tittare ska vara detektiv och lista ut vem som är varulv gjorde mig först illa till mods och motvals. Vad fan är det för påhitt? Men det visade sig sedan att det gjorde tittandet intressant och lite spännande. Filmen som sådan är en hyfsad 3:a. Inget spektakulärt på något vis, bara trivsamt och småspännande. Peter Cushing är som vanligt fenomenal i sin eviga roll som torr akademiker och Charles Grays karaktär är med sin avmätta ton i rösten en fröjd att beskåda. Kort sagt, en njutbar film!
schramm
2008-08-08
funky!!!!
Dele
2006-07-25
Småtafflig och trist "vem-är-det?"-film med malplacerad musik.
XghostX
2004-09-12