3.2

Berlin Alexanderplatz

Flyktingen Francis försöker hitta sin plats i ett kallt Berlin utan papper eller arbetstillstånd. Han tar tillfälliga jobb och försöker hålla huvudet högt, men lockas snart av den karismatiske knarklangaren Reinholds erbjudande att tjäna lätta pengar.

Originaltitel Berlin Alexanderplatz
Regissör Burhan Qurbani
Manus Burhan Qurbani, Martin Behnke
Genre Drama, Kriminalare, 2020-talet
Skådespelare Welket Bungué, Jella Haase, Albrecht Schuch, Annabelle Mandeng, Nils Verkooijen, Richard Fouofié Djimeli, Joachim Król, Mira Elisa Goeres, Ceci Chuh, Lena Schmidtke, Thelma Buabeng, Thomas Lawinky, Rufina Neumann, Lindsey Cruz, Celine Meral, Daza Ouro-Bang'na, Faris Saleh, Jehdiah Bassey, Michael Davies, Peter Haug-Lammersdorf, Lukhanyo Bele, Thola von Hulbert, Avumile Qongqo, Hanna Proft, Maria Celestina Dorenburg

2022-01-07
Medioker, som en tv-såpa.
Spidde
2020-12-05
Boken är en av mina favoriter och har läst den två gånger. Har aldrig orkat ta mig igenom hela TV-serien. Men har väntat med spänning på denna moderniserade filmtolkning. Och jag tycker den levererar. Lite seg i början och kanske lite väl standardiserad och Hollywoodig dramaturgi, men den tog sig. Välspelad, snygg och allmänt lyckad.
Tonti
2020-11-06
Intensiv. Gillar att karaktärerna verkligen får vara karaktärer, att teufeln Reinhold går helt krokigt och har olika tics för sig till exempel. Så det hela känns ganska episkt på ett bra sätt. Tyvärr tappar man väl lite intresset mot slutet när allt ska dras nåt varv för långt. Men ändå en verkligt positiv upplevelse.