3.2

Berlin 36

Baserad på den sanna historien om Gretel Bergmann, en judinna som flytt Nazityskland och vunnit brittiska mästerskapet i höjdhopp. När USA hotar att bojkotta OS i Berlin 1936 om den tyska truppen inte har några judiska deltagare kallas Gretel tillbaka till Tyskland för att ställa upp i höjdhopp. För att undvika att ge en medalj till en judisk deltagare försöker man från högsta politiska ort hitta en germansk motkandidat som kan konkurrera ut Gretel. Man hittar Marie Ketteler som visar sig vara en mycket kompetent höjdhopperska och hon bjuds in till den tyska truppens träningsläger för att träna tillsammans med Gretel och de övriga höjdhopperskorna.

Originaltitel Berlin 36
Alternativ titel Stille Sieger
Regissör Kaspar Heidelbach
Manus Lothar Kurzawa, Eric Friedler
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Karoline Herfurth, Sebastian Urzendowsky, Axel Prahl, August Zirner, Franz Dinda, Thomas Thieme, Johann von Bülow, Maria Happel, Leon Seidel, Julie Engelbrecht, Klara Manzel

Zebulonm
2022-01-02
Helt okej.
Zebulonm
2022-01-02
Helt okej.
Dream
2016-12-15
En helt okej biografi som beskriver Gretel Bergmann och Marie Ketteler och deras öden väl i det fascistiska Nazist Tyskland inför OS 1936, tyvärr så är det inte något jätte speciellt som gör att den blir minnesvärd, antagligen för att själva historien är ganska trist, men den duger att se på en regnig dag, ifall man söker något enkelt och vill slippa att tänka så mycket då historian berättas enkelt utan några större svängar, filmen går även att se tillsammans med barn när det är dags för dem att lära sig historiens hemskheter, då berättelsen är snäll utan svordomar och våld.
RustyFilm
2016-12-09
Ytterligare ett dokument om det motbjudande nazi Tyskland, den här gången utan de våldsamheter som normalt brukar förekomma. Handlingen bygger på verkliga händelser kring den tyskjudiska höjdhopperskan Gretel Bergman och de Tyska uttagningarna till OS 1936. Filmen avslutas med en intervju med Gretel (2009, då 95 år gammal och bosatt i USA, Gretel emigrerade till New York redan 1937). Sanningshalten i det som berättas kan tyckas stärkas av hennes medverkan. Filmen har ganska så stora brister i regi och framförande men är intressant.
Harford
2013-10-31
Enligt uppgifter på internet är historien i stort sett helt falsk och INTE en sann historia.
WinDrop
2011-07-02
Denna film får mig att skämmas. Filmen är välspelad och snygg, bra handling. Det som rä tråkigt är såklart att en viss historieförfalskning sker som vanligt i dessa filmer. Jag blev besviken när jag kollade upp fraulein Bergmann på nätet, det visade sig att hon INTE var en blond skönhet som lätt gick att förväxla med en "arisk" prinsessa. Varför är det nödvändigt att filmbolagen att hålla på såhär. Men ändå... En klockren fyra!