2.3

Beowulf & Grendel

Handlingen hämtas från det medeltida poemet om Beowulf. Trollet Grendel bidar sin tid för att hämnas på den danske kungen Hrothgar som har tagit livet av Grendels far.

Originaltitel Beowulf & Grendel
Regissör Sturla Gunnarsson
Manus Andrew Rai Berzins
Genre Drama, Action, Äventyr, Fantasy, 2000-tal
Skådespelare Gerard Butler, Stellan Skarsgård, Ingvar Eggert Sigurðsson, Sarah Polley, Tony Curran, Steinunn Ólína Thorsteinsdóttir, Martin Delaney, Ólafur Darri Ólafsson, Eddie Marsan, Gísli Örn Garðarsson, Ronan Vibert, Rory McCann, Mark Lewis, Gunnar Hansson

unketknyte
2015-08-24
Stellan Skarsgård är så jävla kass
picklessmulan
2014-01-24
Tyckte denna var klart sevärd. Vist var det lite platt manus och en ganska lång film för att visa så lite. Men det vägs upp av det fina fotot och bra skådespel. Som Helhet anser jag detta vara en bra film!
norenorama
2011-06-02
Du kommer ångra dig bittert om du väljer att se denna film. Obeskrivligt långtråkigt. Vart på dåligt humör resten av dagen efter att jag plågat mig igenom den.
Rele
2010-10-05
En blodig och inte så bra saga. Jag ger en tvåa.
Fuzzy
2009-12-27
Underskattad & bortglömd film som på ett unikt sätt tar en sägen på största allvar. Tyvärr finns det några skavanker här & där som drar ner betyget en hel del. Miljön (inspelad på Island), kostymerna (riktiga vikingar UTAN horn på hjälmarna! Kors i jävla taket!) & castingen är överlag väldigt bra. Visa effekter & make-up, som Grendel, är fina; andra är desto mindre fina (sjöhäxans close-ups). Att alla pratar modern nutida engelska (och skriker "fuck!") är ju en annan liten skavank men antar att det är för mycket begärt att alla skulle snacka fornengelska/anglosaxiska (Mel Gibson var är du, allt är förlåtet)? Det största pluset ligger såklart i den kritiska & humana tolkningen av detta macho-epos. Mycket, mycket sevärd men långt ifrån fulländad. Ps. Kan inte låta bli att kommentera Jennyannes "gud så fattigt manus". Om de hade gjort filmen efter originaltexten, som är från mellan 700-1000 e.kr, hade det blivit BETYDLIGT fattigare. Nu är det omtolkningen av Andrew Rai Berzins det som gör den så intressant. Ds.
Nonni
2008-08-08
Otroligt vacker magi.
Ogräset
2008-07-07
Den var lite konstig i början. Men i helhet var den helt okej. :-)
smashing_kivi
2008-06-26
Trams, trams, trams!
Ninjatroll
2008-04-15
Bonuspoäng för att man får såpass mycket sympati för Grendel, till skillnad från alla andra versioner, annars är den fånig och ganska lam. Dialogen är ganska värdelös också.
Jennyanne
2008-03-20
Alltså, denna film får en tvåa endast och enbart för att Gerard Butler är så grymt läcker- annars är det tummen ner för hela slanten, gud så fattigt manus!