Bengbulan

Carmen är tvungen att stanna hemma i stan över sommaren då alla andra åkt bort. Men hon hittar två yngre barn att leka med, Anders och Kersti. Även den äldre, något sinnessvage pojken Bengt-Olof - av de övriga barnen kallad Bengbulan - är kvar hemma. Han börjar egenhändigt att mobba och försöka ingjuta skräck i de tre barnen. Men det dröjer inte länge innan de börjar fila på hämnd...

Originaltitel Bengbulan
Alternativ titel Carmen's Revenge
Regissör Suzanne Osten
Manus Suzanne Osten
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Emelie Ekenborn, Simon Norrthon, Erik Gustafson, Lena Klingvall, Malin Ek, Cilla Thorell

Javel
2024-02-14
Snålt tilltagen speltid för att hinna avhandla psykisk ohälsa, mobbning, könsroller, coming-of-age. Samtidigt är jag glad att filmen inte var längre - det här var precis lagom för min del. Det är en väldigt udda och uttrycksfull film men ibland blir det kanske lite för mycket fri teater med repliker till synes dragna slumpvis ur en hatt. Vattenfestivalen är kul som tidsdokument men hade nog kunnat skippas. Annars många fina bildlösningar och gassande sol i stadsmiljö går alltid rakt genom rutan. Bra barnskådespelare också!
andmoreagain
2016-10-03
Osten-flum som jag inte riktigt vet vad jag ska säga om. Att såga den längs fotknölarna är dock för hårt men det är ändå inget missförstått mästerverk, långt därifrån. Känsliga och svåra ämnen tas upp men helheten känns spretig och inte helt lyckad. Ungefär som en vanlig Osten-film med andra ord.
AlbertSpica
2016-02-07
Den märkligaste svenska film jag har sett? Tror det. Surrealistisk och typ psykadelisk med ett rätt shysst foto/klipp. Underhållande hela tiden och härlig tjej i huvudrollen, de andra va även dom bra. Gott med lite sommarmiljö och ljusa färger. Bortglömd fin och udda liten film.
KimEkberg
2015-10-31
fett
2015-01-03
När denna film kom så blev det moralpanik och den förbjöds för alla barn under 15 år, något som senare ändrades tillbaka till 11 år. Denna film valde jag att visa eleverna på min skola. Det är en film som är annorlunda och har något drömliknande över sig i berättandet och Suzanne Ostens regi. Samtidigt vågar den ta upp viktiga ämnen som mobbing och som barn leva med en mamma som är psykisk sjuk. Det är en film som skapar mycket diskussion och givande sådan när man sedan pratar med eleverna.
ouimadame
2013-07-11
vill också få tag på denna film!!
TippiHedren
2010-09-21
Detta är en mycket bra barn/ungdom/vuxenfilm. Osten är en riktig föregångare och är klok nog att inte leverera det vi vuxna vanligtvis tror att barn vill ha. Hon väjer inte för svåra och störda inslag. Och Simon Norrthon är riktigt bra!
Dele
2009-12-13
En fin liten film.
Gavrilo
2009-07-09
Jag kontaktade Osten och fick en originalkopia av filmen, gratis =). Jag ville betala för den men hon sa att hon bara var glad att folk fortfarande tänkte på den. Det var den sista hon hade. Lite svår var hon att få tag på men det gick till slut. Kan göra kopior om folk är intresserade.
akasava
2009-03-24
Om någon vet ett sätt som jag kan få tag i denna filmen, så snälla hör av er!