Benedetta

1600-talet Italien. En nunna lider av oroväckande religiösa och erotiska visioner. Hon får hjälp av en följeslagare och förhållandet mellan de två kvinnorna utvecklas till en romantisk kärleksaffär. Baserad på romanen Immodest Acts the Life of a Lesbian Nun in Renaissance Italy av Judith C. Brown.

Originaltitel Benedetta
Alternativ titel Blessed Virgin
Regissör Paul Verhoeven
Manus David Birke, Paul Verhoeven
Genre Drama, Biografi, 2020-talet
Skådespelare Virginie Efira, Charlotte Rampling, Daphne Patakia, Lambert Wilson, Olivier Rabourdin, Louise Chevillotte, Hervé Pierre, Clotilde Courau, David Clavel, Guilaine Londez

Ful_fisk
2022-04-06
Rätt nice, härligt bisarr katolsk galenskap. Ingen stor film direkt, men gillar man Verhoeven så får man gott om hans perversa stil här. Gillade också hur öppet det hölls vilken sida som egentligen hade "rätt".
PeterTheW
2022-01-21
Välspelad och snygg men jag fastnar inte riktigt.
karlmats
2021-11-20
Verhoeven är väl nån form av galet geni ändå. Så mycket han har gjort under så lång period är det få som matchar, det här var min 12e film av honom jag ser och trots att han passerat 80-strecket med råge lyckas han fortfarande fånga mitt intresse. Virginie Efira är utmärkt i huvudrollen och Daphne Pataki spelar mot henne på ett väldigt bra sätt. Kul att Rampling får följa upp sin insats som reverend mother i Dune med att spela en till reverent mother här. Lesbiska nunnor känns som ett perfekt ämne för Verhoeven att ta sig an och det är en fin balans mellan seriositet och galenskap han hittar här, det är pampig musik, men det är också glimten i ögat. Visuellt är det väldigt snyggt och jag gillar hur helvetet brakar löst på slutet och insatserna höjs dramatiskt. Jag hade förhoppningar på det här, och de överträffades nog något t.o.m. 3an är ganska stark ändå, mitt fokus var på bioduken från början till slut.