3.4

Belfast

Nioårige Buddy och hans arbetarfamilj upplever det tumultartade slutet av 1960-talet, då "the troubles" utbröt i Belfast, Nordirland, med blodiga konflikter mellan katoliker och protestanter som utbröt till ett fullskaligt inbördeskrig.

Originaltitel Belfast
Regissör Kenneth Branagh
Manus Kenneth Branagh
Genre Drama, 2020-talet
Skådespelare Jude Hill, Caitríona Balfe, Judi Dench, Jamie Dornan, Ciarán Hinds, Colin Morgan, Josie Walker, Freya Yates, Nessa Eriksson

dr_Robert
2022-04-28
Mot en fond av starten på ”The Troubles” avhandlas en del familjeliv, en del irländska schabloner och en hel del Van Morrison. Mysigt men inte jätteengagerande. En typisk trea.
Albion
2022-04-25
Fint berättad om sin barndomstid ur en nioårings perspektiv. Har lite av en familjär känsla över sig, alltså som skulle passa som familjefilm. Här finns värme och humor med en allvarlig fond som hänger över ständigt närvarande men som inte körs upp i ansiktet på tittaren hela tiden heller. Lagom avvägt. Här finns kampen inom familjen, att få det att gå ihop, jag tycker det är bra berättat även om det blir lite långrandigt utdraget måhända. Sedan har jag lite svårt med humorn som känns placerad ungefär som reklam kan vara placerad i filmer. Jag lyckades länge värja mig från det mesta av skämten men till slut sitter jag också och drar på munnen. Tycker avslutningen på filmen också är stark och bra och får betyget att till slut landa på en stabil 4;a.
DashX
2022-03-23
Svag fyra. Great kid!
2022-03-16
Den här filmen var riktigt bra. Ibland kunde den bli lite seg...
OffTheGround
2022-03-06
Lite mysigt, lite lättsamt, lite fint, lite roligt, lite mörkt (men inte tillräckligt) och mycket Van the Man.
Afflicter
2022-03-05
Hade den här filmen endast handlat om farföräldrarna och Buddy hade det antagligen varit en bättre film. Handlingen känns aningen ofokuserad.
Ful_fisk
2022-03-03
Mysig och omskakande, spännande och engagerande, vacker och livfull. Jodå, lovorden lever Belfast allt upp till! Vissa stunder kanske var en smula melodramatiska, men överlag var det en härlig och stark film som jag verkligen tyckte om att vila ögonen på. Förtjänar lätt att vinna oscar för bästa film, så jag hoppas att den gör det.