3.4

Bekas

Detta är kortfilmen och inte långfilmen med samma namn.

Kortfilm som utspelar sig i början av 1990-talet i Saddam Husseins Irak. Karzan Kader berättar historien om två hemlösa bröders försök att ta sig till Stålmannens hemland: ?America?.

Originaltitel Bekas
Regissör Karzan Kader
Manus Karzan Kader, Piotr Marciniak
Genre Komedi, Drama, Kortfilm, Äventyr, 2010-tal
Skådespelare Zamand Taha, Shwan Mohamad, Abdulrahman Mohamad, Ata Hama Salih, Navzad Majid, Sarwar Fazil

OffTheGround
2013-07-11
Håller som helhet bättre som kortfilm än som långfilm, även om jag saknar vissa humorsekvenser som las till i den senare varianten.
setterwall
2011-08-31
Hoppas Kader kan fortsätta på den här vägen. Isåfall har vi en ny storregissör i Sverige.
Kortfilm
2011-08-20
Grundstoryn kan tyckas lite klyschig och föra tankarna till typisk barnfilm. Några orädda barn med stora drömmar och livlig fantasi som är övertygade om att de kan göra allt som de vill. Men det glömmer man snabbt, för det är en vacker film att titta på och barnskådespelarna är duktiga. Jag gillar miljöerna, den inbäddade humorn och spänningen mot slutet.
Galivan
2011-08-17
Uselt.
Razzel
2011-08-16
Bara att kapitulera - bland det bästa man sett i kortfilmsväg! Lysande barnskådisar därtill, :-) Instämmer med föregående talare och ser fram mot Kaders fortsatta produktion.
Zipper
2010-11-23
Riktigt imponerande, snygg och gripande kortfilm. Hoppas att snart få se en lånfilm av Kader.