3.5

Behemoth

Gräsmarkernas skönhet kommer snart täckas av damm. Herdarna har inget annat val än att lämna ängarna som krymper av aska och oljud. Järnmalmsgruvorna är upplysta hela nätterna eftersom arbetarna som borrar måste hålla sig vakna. Andra är upptagna med att fylla ändlösa rader av lastbilar med kol. Iklädda en mask av sot blir de spöklika varelser. De för en kamp, mot maskinerna och mot sig själva

Originaltitel Bei xi mo shou
Regissör Zhao Liang
Manus Zhao Liang, Sylvie Blum
Genre 2010-tal, Dokumentär
Filmnummer 119487

TasnuArakun
2016-11-05
En kinesisk Koyaanisqatsi. Långsam, stillsam och otroligt vacker i allt sitt elände. På sätt och vis både avkopplande och skrämmande på samma gång. Personligen hade jag gärna sett att den skippade berättarrösten och öste på med mer av den mongoliska strupsången (vilket trailern antydde) men det är samtidigt kul att se filmen försöka hitta sitt eget grepp. Jag undrar för övrigt hur länge Kina har råd att låta dammlungsepidemin pågå och att se sina medborgare som förbrukningsbara.
Mekong
2016-10-16
Ganska fantastiskt dokumentär om den hårda, skitiga jobbet i Kinas gruvor.
Tonti
2015-11-22
Även om voice-overn och parallellerna till Dante stundtals tynger ner finns det en sådan kraft i bilderna att de överkommer alla sådana invändningar. En del sekvenser är helt otroliga. Regissören är också en trevlig figur.
emilstjernholm
2015-11-08
En dystopisk och smått helvetisk inblick i den kinesiska kolgruveindustrin. Fina bildkompositioner och scenerna inifrån industrierna känns både unika och som om de kommer arbetarna in på skinnet. Jag har nog svårast för de poetiska mellanspelen som känns något krystade, bilderna talar för sig själva.