3.4

Becket

Bygger på Jean Anouilhs pjäs om Thomas Becket, Ärkebiskop av Canterbury på 1100-talet, Och hans stormiga vänskap med den engelske kungen Henrik II.

Originaltitel Becket
Regissör Peter Glenville
Manus Edward Anhalt
Genre Biografi, Drama, 60-tal
Skådespelare Richard Burton, Peter O'Toole, John Gielgud, Donald Wolfit, Martita Hunt, Pamela Brown, Siân Phillips, Felix Aylmer, Gino Cervi, Paolo Stoppa, David Weston

2015-03-19
Nej den var inte bra. För mycket historiska felaktigheter och dessutom långtråkig och egentligen inget som var bra. Sen det kändes som om Richard Burton inte passade alls som "helgon" - att han t o m själv inte tyckte det kändes bra. Men den är väl ändå värd en tvåa... Och roligt att se Sian Phillips som ung.
2015-01-05
Skulle man endast gå efter det sagolikt imponerande skådespeleri från Burton och O'Toole så skulle fullpoängare vara mer självklart än något annat........ någonsin. De är så dominerande och ger verkligen allt de har och kanske t.o.m. mer än de skulle ibland men det är väldigt njutbart och speciellt här att se dem tillsammans. Jag får en intressant historia som underhåller men som samtidigt känns den lite väl slappt regisserad vilket ibland drar filmen mot det aning tråkiga hållet. 4-
Astrojacob
2013-02-20
S.k. "storfilm" med homoerotiska undertoner där både Burton och O´Toole gör sitt livs roller och filmen överöstes med 12 nomineringar men vann bara för manus, vilket är komiskt eftersom historien dessutom är felaktig. Alkoholiserade Burton och en magnifik O´Toole fick aldrig någon Oscar, eftersom den förbannade "Higgins" Rex Harrison fick samma år för rollen i "My fair lady". De otursförföljda grabbarna räddar detta historiska drama från totalt fiasko, då historien är både seg och tråkig tyvärr. Pampigt måhända men utan Burton och O´Toole hade detta varit en ren Etta. Jag ger en svag Fyra. Njut bara av grabbarnas utsökta lektion i den högre skolan av skådespeleri.
foppa99
2010-06-29
visst e den bra.. men inte såååå bra!?
Flonk
2010-05-17
Håller till fullo med Kurganen. Betyget 3 är verkligen i underkant men kan inte sätta fingret på det men nått litet som saknas för det högre betyg.
kennert
2010-02-28
Helt enkelt lysande.
PeterBeer
2009-11-29
Vilken otrolig film
Kurganen
2009-09-01
Låt er inte luras av betyget 3, det är en fantastiskt njutbar film med imponerande skådespeleri från i synnerhet O'Toole och Gielgud. Filmen kunde stramats upp något för att göra den lite mer kompakt, i någon mening. Men slutsatsen är ändå ett välgjort drama som tål att ses. (Den dråpliga musiken i skogshuggarkojan hade man gott kunnat avvara dock.)
FilmJoey
2009-07-16
Släpps i svensk utgåva av Studio S vintern 2009!
Zaram
2009-06-27
skitbra!!! intrigen är lysande, så subtil och finkänslig. O'toole och Burton är bäst!!