3.4

Beats Rhymes & Life

En dokumentär om ett av de mest inflytelserika och banbrytande grupperna i hip-hop-historien: A Tribe Called Quest.

Originaltitel Beats Rhymes & Life: The Travels of a Tribe Called Quest
Regissör Michael Rapaport
Genre Dokumentär, 2010-tal

2013-01-22
bitvis briljant - bättre hiphop än atcq har aldrig gjorts enligt mig...stark 3a
NtoNW
2013-01-19
Hyfsad dokumentär om ett av de största banden som utvecklade hiphopen. Kunde blivit en fyra (låg mittemellan trea och fyra), men det som kunde visat musikens utveckling blev istället något tjatigt om vänner som blev ovänner.
Ima_Tree
2013-01-13
Mysigt klassisk glad-hip hop. Sköna människor och intressant del av musikhistorien, men som folk säger så spårar dokumentären ur lite mot slutet och deras tjafs får ta för mycket plats. Det är ju ett så jäkla barnsligt tjafs också.
pungsnigel
2013-01-12
Bra första halva men sen låter Rapaport bråket ta över helt känns bara onödigt det är inte Beef 12 ni spelar in.
Raimo_1985
2013-01-12
Michael "Superboy" Rapaport har gjort en riktigt bra dokumentär om ett spännande band där det är mycket av vuxna män som beter sig som småungar mot varandra, men lyckas skildra detta utan att ta fokus från musiken. Betyg 3,5.
NARISEBA
2012-02-19
Bra dokumentär, synd bara att så stor del utav filmen bestod utav bråket mellan Tip och Phife
gubbtjyv
2011-11-26
i mitt tycke alltför stort fokus på bråket. första halvan var suverän men sen gick det utför. t.o.m phife själv instämde i detta...
SoulSurvivor
2011-11-10
Positiv överraskning. Väldigt mycket mer av en "riktig dokumentärfilm" än alla hiphopreportage av "youtube-snitt" man sett de senaste åren. Bra dramaturgi framförallt! Men även bra research, matnyttiga fakta och fantastiska gamla bilder de plockat fram. Och de har verkligen fått bra intervjuer. Min enda invändning, som gör att den ändå balanserar mellan stark trea och svag fyra, är att det blir lite väl mkt fokus på tjafset mellan Tip och Phife mot slutet. Denna konflikt måste givetvis tas upp, men den ältas nästan. Ändå intressant att se Phife med fru hemma i köket osv. Och allt kring hans sjukdom är väldigt gripande. Jag fick verkligen lust att plocka fram alla gamla skivor!
GragB
2011-10-29
OK dokumentär, men Phife var rätt sorglig..
erik3
2011-10-26
Obekväm, med bara bråk under hela tredje tredjedelen av filmen, men väldigt bra dokumentär som känns "äkta".