2.8

Prickskytten från Sevastopol

När Nazityskland inleder Operation Barbarossa och anfaller Sovjetunionen tvingas Ljudmila och hennes studiekamrater att ta värvning i Röda armén. Ljudmila visar sig ha en exceptionell talang för skytte och tas snabbt till fronten som prickskytt.

Originaltitel Bitva za Sevastopol
Alternativ titel Battle for Sevastopol
Regissör Sergej Mokritskij
Manus Maksim Budarin, Maksim Dankevich, Sergey Mokritskiy, Leonid Korin, Egor Olesov
Genre 2010-tal, Biografi, Drama, Romantik, Krig
Skådespelare Evgeniy Tsyganov, Joan Blackham, Oleg Vasilkov, Nikita Tarasov, Stanislav Boklan, Julija Peresild, Anatolij Kot, Natella Abeleva-Taganova

abnormal
2020-08-07
Helt okej och ändå lite berörande.
Ola_Schubert
2016-12-17
Detta gemensamma ukrainska och ryska filmprojektet har en lite väl lång inledning. Sedan blir filmen mycket bra. Men den griper inte tag i mig, så då kan det inte bli en fyra i betyg, annat än om andra faktorer väger upp det hela, (vilket är sällsynt). Och i det här fallet så finns det inte tillräckligt mycket annat för att väga upp. Dock, alltså, en mycket stark trea i betyg för en välgjord och intressant krigsfilm.
Adoniram
2016-12-09
Som alltid när något är "baserat på en sann historia" blir man misstänksam, men jag tycker nog att man inte plågas av någon överdriven chauvinism, fokus ligger på Ljudmila Pavlitjenko. Hyfsat intressant film om en intressant person. Den svenska titeln, Prickskytten från Sevastopol, är mer rättvisande för innehållet.
Snah
2016-12-04
Att se filmen utan tankar på om det finns ett propagandasyfte är för mig omöjligt. Varför just Sevastopol, den av Ryssland hyrda flottbasen på Krim fram till annekteringen? Varför en samproduktion mellan Ryssland och Ukraina? (O-)brödrafolkens väl? Och som vanligt när det är ryssar med i bilden har de missförstått eller vet inte att det finns en skillnad mellan nazism och fascism. Alternativt tror de att de strider mot Italien.