2.5

Batman v Superman: Dawn of Justice

Efter händelserna i Man of Steel har Stålmannen blivit både avgudad och hatad av människor runt honom. Folket har hamnat i en nästan ändlös debatt om hur Stålmannen hanterar sina gudalika krafter och fruktar att han inser att han kan använda sina förmågor till något annat, mindre anständigt syfte. Gotham Citys egen brottsbekämpare, den klokare och mer erfarne Batman, bestämmer sig för att kolla upp saken och eventuellt konfrontera Stålmannen. Medan den interna konflikten mellan två av jordens största superhjältar trappas upp, så hotas mänskligheten av en fara som världen aldrig någonsin har skådat.

Originaltitel Batman v Superman: Dawn of Justice
Alternativ titel Batman vs. Superman, Batman versus Superman: Dawn of Justice, Dawn of Justice, Batman Versus Superman: Dawn of Justice
Regissör Zack Snyder
Manus Chris Terrio, David S Goyer
Genre Action, Äventyr, Science Fiction, 2010-tal
Skådespelare Henry Cavill, Ben Affleck, Amy Adams, Jesse Eisenberg, Diane Lane, Laurence Fishburne, Jeremy Irons, Holly Hunter, Gal Gadot, Scoot McNairy, Callan Mulvey, Tao Okamoto, Brandon Spink, Kevin Costner, Lauren Cohan, Hugh Maguire, Michael Shannon, Ripley Sobo, Stephanie Koenig, Harry Lennix, Christina Wren, Sebastian Sozzi, Julius Tennon, Sammi Rotibi, Michael Cassidy (II), Wunmi Mosaku, Dennis North, Ralph Lister, Nicole Forester
Betygsantal 2047

Skapad 2019-11-09 av AugustDellert
Det första mötet mellan Batman och Superman, eller Stålmannen som han kallades en gång i tiden, ägde rum redan 1952 i serien Superman #76. Rykten om filmatiseringen av detta episka möte pågick ...   Läs mer »

Olof_Gronlund
2024-01-08
Är väl samma sak här som i förra, effekterna räddar upp filmen lite, procenten slagsmål och utdragna scener är fortfarande för stor, borde väl kunna göra bättre storys med, likt i Batman Begins osv.
Nathalena
2022-07-26
Gillas! Cavill är super i sin roll
Jaster
2021-03-27
Betyg gäller Ultimate Edition. Svag fyra. Funkar väldigt bra.
HerrNenne
2018-10-06
Några häftiga scener när fler än en hjälte ryms i bild. Men förutom det är detta hiskeligt tråkigt. Fångar inte ens intresse alls. Ben Affleck är bra som skurk men för filmens skull fungerar det inte. Jesse Eisenberg är som vanligt enbart irriterande. Karaktärsdragen hos huvudpersonerna känns inte helt hundra och speciellt inte underhållande att se på. Konspirationsgrejen och civil war-lightstoryn känns mest dum. Tre timmar och inte mycket vunnet. Dock skapas ändå lite känsla av att det här kan bli bra när fler kommer samman.
bnw
2018-08-23
Tja, den är ju inte fullt lika dumkorkad som Man of Steel. I början är den till och med rätt intressant när den problematiserar den extrema förstörelse som fanns i MoS. Men ju mer den tuggar på (och den tar ju aldrig slut!) desto närmare kommer den sin föregångare. Wonder Woman är med väldigt lite, och gör egentligen inget speciellt alls, men så fort hon är med lyfter filmen, bara för att Bats och Supes är så jävla... konstiga. Hela filmen är för abstrakt på nåt sätt. Det är väldigt svårt att se att den här och MoS ska tillhöra samma filmserie som de betydligt mer straight-forward Wonder Woman och Suicide Squad. Rätt modigt iaf att de gör det de gör på slutet. Men det var väl kanske också nödvändigt för att filmserien alls skulle kunna fortsätta.
hardcore
2018-07-14
Den här filmen gör sig bäst om man ser den förlängda versionen som jag faktiskt kommer att betygsätta efter. Bäst med filmen är stämningen och skådespeleriet. Ben Affleck är oväntat bra som Batman faktiskt tycker jag och Jesse Eisenberg är väldigt bra som Luthor. Gal Gadot är som född som att spela Wonder Woman.
vonadel
2018-04-08
Sänker denna efter omtitt, Jag var nog på extra bra humör när jag såg denna på bio när den kom. Sen är det något speciellt att kolla på bio. Det är bara så. Alla filmer blir bättre. Nu kändes den helt ok, men inte mer. Blir lite töntig ibland, men gillar slutet och 3D hemma. 6/10
Zingostar
2018-01-13
Stelt som kartong. De förstör en riktigt bra karaktär.
Roarer
2017-10-13
En riktig soppa. Machobatman är en tönt, Superman är ett sömnpiller.
2017-09-25
Nej och åter nej... superhjältefilmer fungerar inte!