3.4

Batman: The Dark Knight Returns, Part 1

Batman har varit borta från Gothams gator i tio år. Men en ny avancerad brottsvåg tvingar den 55-åringe Bruce Wayne måste ta på masken igen, men har han vad som behövs i den nya eran?

Originaltitel Batman: The Dark Knight Returns, Part 1
Regissör Jay Oliva
Manus Bob Goodman
Genre Action, Kriminalare, Animerad, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Peter Weller (röst), Michael McKean (röst), Ariel Winter (röst), Rob Paulsen (röst), Wade Williams (röst), Gary Anthony Williams (röst), Maurice LaMarche (röst), David Selby (röst), Maria Canals-Barrera (röst), Paget Brewster (röst)

2020-09-30
Ganska bra, rätt intressant med en gammal batman men fienden är tråkig och det känns rätt platt ändå. Men stark tvåa.
Noseman2005
2015-03-26
Ganska mörkt och brutalt på benknäckarnivå. Men jag tycker inte att det lyfter. Och skurkarna ser ut som om de ramlat in från någon Ralph Bakshi-rulle, förutom ledaren, som ser ut som den där fete clownligisten i Akira. 5/10
TheJorre
2014-05-20
Förbannat bra gjort
GinNTonic
2014-05-07
Bra stämning och musik men töntiga skurkar, tråkig story och trista och odynamiska fajter som bara handlar om att peppra mest och slå hårdast.
martineden
2013-12-31
[rek. 3] Imponerande animerad inkarnation av Batman. Jag har tidigare yppat att Batman gör sig bäst i animerat format och anser att denna film ger vatten på min kvarn. Överraskande brutal skildring. Lysande röstinsatser! Snudd på 4! Bra! Bra! Bra! 3+/4-
DrJW
2013-10-06
Älskar denna novell av Frank Miller, en av dem bästa Batman-noveller man läst. Och den här är utan tvekan den bästa animerade filmen från DC-universumet. Visst, de kändes som att de gick väl fort, och dem tog bort Two-Faces inre kamp efter operationen vilket är synd, och man saknade lite av Batmans dialog rutor. Men annars så var den här väldigt sann till novellen, den animerade stilen var väldigt bra även om den inte hade seriens nyans och Peter Weller gjorde en jäkla bra jobb som rösten till karaktären.

2013-08-29
Magisk Batman-tolkning. Magisk Batman-tolkning. Läderlappen är en seriefigur och det blir hur tydligt som helst när det visar sig att dessa filmer är bättre än alla tolkningar som gjorts, utom Nolan's Läderlappar. Det är kallt, rått och underbart. Chockerande och förbluffande. Jag vill verkligen ge det här 5 men det går ju inte.
myslas
2013-08-26
Visst är det bra och väldigt actionfyllt. I mittendelen tycker jag det går lite väl fort fram och jag skulle gärna se lite mer djup kring karaktärerna där. Och delarna med nyhetsuppläsarna är rätt störande. Men nog blir man nyfiken på fortsättningen.
ziferN
2013-08-21
Fantastisk adaption av Frank Millers bok som inte bara känns mörk på en perfekt nivå utan samtidigt också spännande och kraftfull realistisk. Filmen är dessutom riktigt snygg och Peter Weller gör Batman rösten helt perfekt, den klart bästa rösttolkningen i hela filmen. Jag tyckte också om storyn som jag direkt kunde se i liveaction-format. Sen så är både manuset och regin otroligt vasst, särskilt för att vara tecknat. Superb helt enkelt.
snöbrigad
2013-08-12
Nyskapande tolkning av Batman. Jag har dock lite svårt för Carrie som Robin men det fungerar även om något krystat. Det är en spännande tanke att visa Batman som "gammal". Röstskådespelerier är inte alltid på topp och det drar tyvärr ned betyget något.