Baron Münchhausens äventyr

Den fantastiska historien om aristokraten från 1700-talet, hans talangfulla följeslagare och en liten flicka och deras försök att rädda en liten stad från Turkarna. Att bli slukade utav ett sjöodjur, resa till månen, en dans med Venus och en flykt från liemannen är bara en del av äventyren som dom upplever tillsammans.

Originaltitel The Adventures of Baron Munchausen
Regissör Terry Gilliam
Manus Charles McKeown, Terry Gilliam, Rudolph Erich Raspe, Gottfried August Buerger
Genre Komedi, Familjefilm, Äventyr, Fantasy, 80-tal
Skådespelare Robin Williams, Sarah Polley, Uma Thurman, Jonathan Pryce, Oliver Reed, Eric Idle, John Neville, Charles McKeown, Valentina Cortese, Bill Paterson, Peter Jeffrey, Alison Steadman, Don Henderson, Sting

quelnightmare
2021-11-01
Vanvördnaden kommuniceras genom några underbart breda komiska framträdanden från Eric Idle , Oliver Reed och Robin Williams.
2021-04-28
Jag tyckte den här filmen var häftig när jag var liten...
Norpan0
2020-10-04
Det är väl inget större fel på själva filmen, det är grundhistorien som är felet...
Jamesa
2016-08-19
Ok. Lite seg, men ändå lite rolig emellanåt.
AlbinWesley
2015-09-14
En riktigt spektakel, alltså. Väldigt lekfullt, oerhört snyggt, samt roligt. Väldigt mycket yta, men sanslöst tjusig sådan.
2014-11-10
Roliga specialeffekter paras ihop med Terry Gilliams sanslöst roliga och excentriska idèer. Jag bara njuter och det är liksom en fest för ögonen trots att det blir lite långsamt här och där. Den har fått en hel del kritiska ord men jag gillar sagor och berättelser av denna sorten så för mig är detta kul att se.
92axha10
2014-03-05
Typisk Gilliam stil. Visuellt vacker film med mycket intressanta bitar. En saga för både barn och vuxna. Mycket skoj men känns ibland lite utdragen. Skådisarna verkar ha kul och det hade jag också.
yrkeschaufföre
2013-11-14
Den var bättre när jag var yngre men en svag, svag fyra trots allt. Det är ett par partier som är lite utdragna men annars är det ett stort äventyr.
Necross
2013-07-06
Herrejesus vilken rörig historia. Men vackra kostymer och sånt.
Djason
2012-12-27
Fantasifult är ju bara förnamnet men det blir lite för mycket av det goda tillslut men likväl är detta en klart sevärd film.