2.6

Baron Blood

En ung man, Peter, reser till Österrike för att ta del av sitt arv. Han besöker ett slott som tillhörde en släkting som var en sadistisk baron. Han brändes sedan på bål. Peter hittar dock en gammal bok med en besvärelse som får baronen att vakna till liv igen.

Originaltitel Gli orrori del castello di Norimberga
Alternativ titel The Torture Chamber of Baron Blood
Regissör Mario Bava
Manus Vincent Fotre
Genre 70-tal, Skräck
Skådespelare Joseph Cotten, Elke Sommer, Massimo Girotti, Rada Rassimov, Antonio Cantafora, Luciano Pigozzi
Filmnummer 19325

EvilNed
2018-09-28
Den har något men jag tycker den tappar en hel del på att Bava inte riktigt verkar veta hur han skall hantera monstrets närvaro. Titta på Spielbergs Hajen och hur lite vi får se av monstret i den filmen. Titta sedan på den här och hur mycket vi får se av monstret. Så mycket potentiell spänning som går om intet.
karlmats
2015-08-10
Min andra Bava och inte heller här är jag speciellt imponerad. Eller egentligen är jag faktiskt ganska imponerad över ljussättningen och spelet med skuggor som är fenomenalt. Manuset är dock fullt av luckor och skådisarna gör ingen imponerande insats heller direkt. Ungen är inte med så mycket men lyckas ändå vara sjukt läskig, kanske en inspiration till South Park-avsnittet Ginger Kids? Scenen då Elke Sommer blir jagad av en (teleporterande?) Baron i stadens upplysta mörker är filmens höjdpunkt, trots att den saknar logik och hon i klassisk anda skriker sig hes är den så snyggt filmad att den sticker ut. I övrigt en ganska halvdassig historia med några snygga effekter. Den här filmen hade dock behövt en Vincent Price för att höja upp baddingnivån ett par snäpp. Sen vet jag inte om jag tycker att det italienska språket hjälper direkt, det är ju inte lika fult som portugisiska men det förtar ändå stämningen något, speciellt när det är så klumpigt dubbat som det ofta är i Giallons värld. En halvstark 2a.
Punkliv
2014-09-04
Rekommenderad tvåa. En trevlig överraskning!
Ondskapt
2013-05-19
Snygg så in i bomben, och baronen är en dödsläcker filmfigur, men manuset är tunt som smörpapper och drar ner filmen i helhet.
WaldoTrumbull
2013-02-20
Lite väl långsam med en flortunn story. Det hela är mest en massa dialog med lite oinspirerat våld insprängt. Fotot och stämningen är av god Bava-kvalitet men det räcker inte för att rädda filmen.
2012-06-26
Bava levererar som vanligt en stilig film med mycket atmosfär och härliga miljöer - här i ett gammalt slott. Handlingen är känns tyvärr aptrist och förlegad, hade den varit tio år äldre hade jag lättare accepterat den. Några små höjdpunkter mot slutet, men detta är nog ändå tyvärr de minst välgjorda jag sett av Bava hittills.

2012-04-13
Obehaglig stämning av väldigt italienskt slag, men förvånansvärt uddlös.
dudson
2010-12-15
Så Charmig Bava -Rulle med det Obligatoriska Gothiska -slottet med Tortyr-kammare&allt=) Sen slänger man in en Åldrig tvär Sur greve och lite skön Funkig-Musik så har man en Film Pärla man kan se om och om Igen....
schramm
2008-04-17
inte bland bavas bästa filmer, men småtrevlig och stämningsfull. musik och foto är klockrent!
karhu81
2007-10-31
Är det bara jag som tänker på Mr. Magoo när Joseph Cotten pratar?