3.6

Barefoot Gen

Anime. Taget från Keiji Nakazawa's självupplevda erfarenheter i tiden vid Hiroshima bombningarna sommaren 1945. Barefoot Gen berättar historien om en familjs försök att överleva efterspelet av en av 2:a världskrigets mest betydelsefulla ögonblick.

Originaltitel Hadashi no Gen
Regissör Masaki Mori
Manus Keiji Nakazawa
Genre Komedi, Krig, Drama, Anime, 80-tal

ASSFACE
2017-12-16
Nästintill outhärdligt sorglig.
2017-11-29
Fin film, jag hoppas USA en dag får lida lika mycket som resten av världen fått gjort när USA hela tiden ska "leka" Världens samvete...
BrutusBeefcake
2016-01-02
Fin och hemsk på samma gång med bra poänger. Lagom lång speltid som fungerar perfekt, men det låter sig heller inte lyftas helt och ibland var det lite väl mycket fokus på amning, något säger mig att regissören aldrig fick bröstmjölk som bebis och har lite bekymmer med det. (9-/15)
elzplz
2014-07-21
mycket bra.
MaxMackan
2013-08-14
Tyckte detta var fantastiskt. Animering passar perfekt för att skildra det mardrömslika i efterdyningarna och den lyckas hålla en positiv ton igenom allt elände. Vacker och berörande.
foppa99
2013-04-14
Blir lite kaos i hjärnan när något såhär tungt e animerat. Spännande
Noseman2005
2013-01-31
Tung rulle!
stenemo
2012-07-23
En mycket bra story, men den förstörs helt av ploten (hur historien framställs)! Även om det är en "barnfilm" så känns det som att de borde gjort lite mer för att hålla filmen på en högre nivå. Dock svårt att göra en så dyster film om detta, det är i alla fall ett bra försök. Att säga att den är bra med tanke på hur gammal den är är fel på så många sätt, framför allt då det finns mycket bättre mycket äldre filmer.
amam
2011-09-20
Lite svår att betygsätta. Historien berör men formatet funkar inte riktigt. Stark trea.
Terran
2010-11-05
Man får inte låta de första minuterna (innan bomben slår ner) lura en. Detta är en allvarlig film. Finns en del riktigt bra scener och det är överlag en mycket gripande och film. Tyvärr så tycker jag det barnsliga anime stuket drar ner betyget. Tråkigt då det annars skulle kunnat bli hur bra som helst.