1.8

Barbarossa

Under 1100-talet styr den tyska kejsaren Barbarossa de norra delarna av Italien. Hans dröm är att erövra de mellersta och södra delarna av riket, som en gång i tiden tillhörde Karl den store. Men i norr har en ung man vid namn Alberto Da Giussano, från Milano bildat en armé av 900 män från olika städer och hans dröm är att krossa kejsaren och ge de norra delarna deras frihet tillbaka.

Originaltitel Barbarossa
Regissör Renzo Martinelli
Manus Renzo Martinelli, Giorgio Schottler
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Rutger Hauer, Raz Degan, F Murray Abraham, Christo Jivkov, Antonio Cupo, Cécile Cassel, Kasia Smutniak, Ángela Molina, Elena Bouryka, Hristo Shopov, Federica Martinelli, Maurizio Tabani

2021-09-12
Faktiskt rätt skaplig då Rutger spelar en historisk karaktär anno 1100-talet. Sen överlag snygg/påkostad. Fast noot so mutch dom fejkade borgarna. Givet bjuds det på mkt politiskt käbbel samt våld/kärlek & allt som hör det till...2+//
Robkiller
2014-03-22
Medeltiden, tyskarnas invasion av norra Italien och modet hos de som vill slå tillbaka... kul med Rutger Hauer som tysk härskare, men i övrigt så brister den på rätt usla skådespelare, lågt tempo och värdelös regi... den håller dock intresset uppe och historiska filmer är alltid intressanta, även om trovärdigheten ibland brister en del...
precineadd
2013-10-22
varför tittar jag på den här filmen?
2012-10-23
Segdragen, rörig och alldeles för lång. Det positiva är kostymerna, delar av scenografin och den evige Rutger. Gillar man såna här filmer finns det så många oändligt mycket bättre titlar.
Harkaiden
2012-08-12
Kul om man är två eller flera som kollar.
Ymir
2012-01-16
A for effort, och kostymerna är jättesnygga, men...ja...alltså...en söminducerande lektion i varför fixeringen vid att medeltiden måste vara så jävla high concept skadar historisk film som genre. Och varför får en skådis som F Murray Abraham, som vunnit en fucking Oscar, aldrig vara med i bra film? Rutger Hauer och Raz Degan är också klart underskattade, varför ska de behöva jobba med ett så fruktansvärt manus som detta?

2011-09-24
Jag är försiktig med att ge femmor och ettor, men när filmen är så oduglig att man helst vill stänga av, då är det en etta.
Necross
2011-09-12
Förvånandsvärt oengagerande. Stackars Hauer. Vem skrev manus, en full Silvio Berlusconi?
itekani
2011-09-12
Irriterande dålig läppsyncning (trodde ett tag att den var dubbad till engelska och jag hade valt fel ljudspår, men det fanns bara ett). Torftiga ljudeffekter och bitvis töntiga actionscener. Storyn orkade man knappt följa, men det fanns något där som kunde blivit så mycket bättre.
Jörmungandr
2011-08-20
Sword of War (amerikanskt namn) .Filmen är baserad på Fredrik I av Hohenstaufen (Barbarossa), här spelad av Rutger Hauer. Mer fantasy än historisk film, och med en av de sämre klippningarna jag sett på länge. Rörigt,hackigt och inte det minsta engagerande. Mycket uselt skådespel också. Synd då grundstoryn är ganska spännande, och tidseran (1100-tal) annars är tacksam för film.