3.4

Barbara

Sommaren 1980, Barbara är läkare och ansöker om utresetillstånd från Östtyskland. Hon får avslag och med det följer en kommendering till ett litet sjukhus långt ute på landsbygden. Hennes pojkvän befinner sig redan i Väst och tillsammans planerar de för hennes flykt.

Originaltitel Barbara
Regissör Christian Petzold
Manus Christian Petzold, Harun Farocki
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Nina Hoss, Ronald Zehrfeld, Rainer Bock, Christina Hecke, Jasna Fritzi Bauer, Jannik Schümann, Claudia Geisler, Peter Weiss, Carolin Haupt, Deniz Petzold, Rosa Enskat, Mark Waschke, Peter Benedict, Susanne Bormann, Alicia von Rittberg, Kirsten Block

JohanHelenius
2022-02-03
Bra skådespeleri och en intressant story men jag tyckte inte filmen var det minsta medryckande, tyvärr. Något saknades i gestaltningen.
RustyFilm
2021-10-29
Med en mycket begränsad presentation av karaktärerna drar Christian Petzold i gång sin lite originella och intressanta berättelse om Barbara (Nina Hoss). Barbara som av östtyska Stasi blivit anhållen och omplacerad från Berlin till en mindre landsortsstad där handlingen utspelas (mer lättkontrollerat där, kan man tänka). Trots de klassiskt grå DDR miljöerna blir det riktigt mysiga bilder med färgprakt och stil som i en gammal technicolor film. Filmen bygger upp nån slags form av klaustrofobisk stämning. Hela tiden finns blickar och övervakning (det är DDR tidigt 80-tal). Men med kylig distansering gör Barbara sina livsval autonomt. Det sista valet kan överraska.
Rele
2017-08-10
En väldigt bra film med trovärdig story .Den har bra manus, duktiga skådespelare och lyckad regi. Jag ger en fyra.
idaho1981
2017-06-06
Bra och intressant. Höll spänningen trots att man tidigt kunde första hur det skulle sluta. Men fotot, färgerna och stämningen är fint skapad och skådespeleriet är naturligt och äkta.
2016-04-28
Det gamla Östtyskland är sannerligen en bra skådeplats för film, man får mer eller mindre automatiskt intressant tematik och filmiskt tacksamma miljöer (jag gillar i synnerhet det osexiga tåget). Här får vi en väldigt subtil skildring av detta fascinerande land, filmen känner aldrig att den behöver hamra in sina poänger, och det är högst uppskattat. Man bygger också upp sin huvudkaraktär på ett väldigt trovärdigt sätt, och den relation mellan henne och den andra läkaren som lätt hade kunnat bli klichéartad känns istället väldigt övertygande. Jag hade gärna sett att pojkvännen och hennes relation till honom hade utvecklats lite mer dock, och slutet känns dessutom lite för bekvämt. Stark trea
haajen
2015-09-06
Lågmäld men gripande från start. Fin regi och mycket bra insatser av skådisarna. Slutet är perfekt!
2015-09-02
Vad jag tycker om det här lågmälda berättandet, där handlingen och spänningen ligger under ytan och nätt och jämt visar sig, det får tala för sig själv. Skådespelet mellan huvudpersonerna har fingertoppskänsla och de karga miljöerna och naturen förhöjer känslan. En egentligen deprimerande tid som inte är så långt borta, och vi behöver bli påminda.
Albion
2014-07-25
Lugn och välstämd film som har ett nyfiket driv i handlingen som gör att man vill se vidare. Lider kanske lite av det något mallade och stereotypa upplägget med "östtysk-vill-till-väst-genren". Bra regisserade skådespelare också. Betyget blir en svag 4;a.
Nemralis
2014-04-27
Bra skådespel, vasst foto i väldigt vackra miljöer och mycket snygg, tidsenlig rekvisita, men storyn är lite för enkelt upplagd. Förutom att jag inte hinner få någon bra uppfattning om problematiken så känns det som att karaktärernas starka relationer till varandra blir lite obefogade. Jag får aldrig känslan att de blir så nära varandra att kunna göra såpass starka uppoffringar för varandra som det till slut blir.
Galivan
2014-01-24
Levande atmosfär i foto, ljus och ljud. Konstlad handling, det blir tråkigt efter ett tag.