3.7

Bara en dag

Det har gått nio år sedan Jesse och Celine träffades en lång och romantisk natt för att sedan skiljas åt igen. Nu möts de igen i Frankrike i uppföljaren till "Bara en natt".

Originaltitel Before Sunset
Regissör Richard Linklater
Manus Richard Linklater, Julie Delpy, Ethan Hawke
Genre Drama, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Ethan Hawke, Julie Delpy, Vernon Dobtcheff, Louise Lemoine Torrès, Rodolphe Pauly, Diabolo
Filmnummer 20119

Skapad 2019-10-25 av
Kommer ni ihåg Bara en natt, filmen där Ethan Hawke och Julie Delpy tillbringar en romantisk natt i Wien tillsammans för att sedan gå skilda vägar följande morgon? Det var nio år sedan, och sj...   Läs mer »

labi
2023-08-06
Mindre överspel av Hawke i uppföljaren. Dialogen lika bra som i första, men den känns lite mer polerad och saknar ettans fräschör och indiekänsla.
hsimpson
2020-02-27
Omtitt. Tycker faktiskt att den här är bättre än föregångaren. Känns inte lika pratig (även om den egentligen är det). Att den är 20 minuter kortare hjälper. Att Wien är utbytt mot Paris hjälper också ett snäpp. Och så "känner" vi redan karaktärerna, som har ett helt annat djup än i den första filmen. Det enda jag egentligen har lite svårt för här är slutscenen. Nu ska det bli spännande att se trilogins avslutning - den har jag aldrig sett tidigare.
2018-03-07
Gamla kärlek rostar aldrig blir bara patetiskt
Fetjocke
2016-12-28
Snäppet mer intressant än föregångaren. Här finns det faktiskt en handling, i och med att karaktärerna återser varandra efter så många år. Det blir en spänning som är lite tilltalande.
paninaro
2016-11-15
Jag vet inte om jag kom in i den här serien på fel sida från början, men jag kan fortfarande faktiskt inte riktigt tycka om någon av de två huvudpersonerna. Han en träig amerikan och påfrestande i sin förutsägbara humor, hon är en skrivbordsproducerad klyschig drömmare. Detta samt att jag inte alls kan förmå mig att förstå varför de faller för varandra gör att i princip hela filmen faller. En tvåa blir det ändå för konceptet.
abnormal
2016-10-10
Värdig uppföljare med bra dialoger och fantastiskt skådespel.
Lempe
2016-07-27
Otroligt dåligt ....hur kan denna film få så bra betyg ?? En gåta !! Dåligt skådespeleri ...dåligt manus ..trivialt och klyschigt ....
Qhunden
2016-04-11
Happ, nu har jag ju inte sett Before Sunrise, vilket jag surar lite över, men det här var ju sjukt bra ändå. Oklanderlig personkemi och känslor som känns äkta. Både subtil och klumpig, på ett härligt sätt. Lite trivial kanske, som alltid med Linklater, men ändå välskriven och relativt anspråkslös.
Sunken25
2016-01-05
Dialogen och manuset är inte lika vasst som den första, men det finns ändå något i karaktärerna som gör detta intressant. Det är en filmserie som verkligen är unik, den är värd att ge en chans. 7.1/10
Rockbabydoll
2015-08-09
Håller med @simon_19 - hade rott hem en 5a av mig om de hållt i det fantastiska skådespeleriet, och dynamiska upplägget ända till slutet. Men iaf, mycket välgjord, välspelad, orginell, genuin och fängslande, större delen!