2.6

Bamse och häxans dotter

Krösus Sork finner guld i bävrarnas damm. För att riva dammen och få guldet lurar han häxans dotter Lova att trolla bort Bamse. Med Bamse borta är det upp till alla barn att hjälpas åt för att stoppa Krösus - men för att göra det måste man vara sams.

Originaltitel Bamse och häxans dotter
Alternativ titel Bamse and the Witch's Daughter
Regissör Christian Ryltenius, Maria Blom
Manus Ida Kjellin, Sofie Forsman
Genre Animerad, Familjefilm, Äventyr, 2010-tal
Skådespelare Tomas Bolme (röst), Peter Haber (röst), Morgan Alling (röst), Jonas Karlsson (röst), Steve Kratz (röst), Maria Langhammer (röst), Tea Stjärne (röst), Laura Jonstoij Berg (röst)

idaho1981
2022-12-30
Fint berättat Bamse-historia. Häxan och dottern var bra karaktärer.
Dele
2020-01-11
Sunda värderingar (som vanligt), spännande och lagom otäckt. En lyckad barnfilm.
KimEkberg
2019-02-11
andra delen i trilogin om bamses disneyäventyr, och lika kass som de övriga installationerna. Misslyckad tonträff och för mycket action. tycker den med draken ändå var bäst, fast jag trodde den var sämst. Tycker inte jonas karlsson lyckas förvalta krösus sorks persona heller.
bnw
2018-06-08
Jag diggar den här nya vågen av Bamse-rullar! Hoppas den fortsätter.
2018-02-26
Så otroligt irriterande röster alla har!!!
mk32b
2017-11-05
Ok uppföljare, men inte lika bra som Tjuvstaden. Problemet är att det är mycket "dötid" (tycker barnen) vilket är tråkigt när man ser filmen för sjätte gången... Inte lika mycket humor som i första filmen. Musik som barnen har svårt att sjunga med i. Inför en tredje film önskar jag mig en hejdundrande frejdig matiné utan alltför avancerad handling eller jobbiga samhällsproblem. Jag hittade tyvärr bara filmen som DVD, onlineaffären visste inte om den skulle komma på Bluray. (förhandsbokade) Filmen har ok bild och ljud (om än lite lågt mixat), men att köpa en ny DVD år 2017 för fullpris känns ju ganska fel. Speciellt barnfilmer har jag gärna på Bluray då de skivorna håller mycket bättre.
myslas
2017-11-02
Nä, det här var inte alls lika bra som tjuvstaden. Handlingen är rätt dum, karaktärerna oengagerande, den varma humorn är som bortblåst och berättarrösten blir mest jobbig. Hade hoppats mer på en historia med Krösus Sork i huvudrollen men han känns långt ifrån den Krösus jag läste om när jag var liten. Nu är jag förstås inte alls en del av målgruppen och småbarn verkar gilla den vilket väl egentligen huvudsaken. Jag tycker bara att man kan göra något smartare och roligare än såhär av de här karaktärerna.
Zipper
2017-10-24
Här finns inte mycket att hämta för en vuxen, detta är en renodlad barnfilm. Rösterna är liksom i förra filmen platta och trista. 2,5 åringen var dock begeistrad.
Robodan
2017-01-03
Nej. Det håller inte. Historien är alltför simpel. Det är inte Runenivå. Han insåg att barn är smartare än så här. Krösus är också smartare.
Urfbert
2017-01-02
Färgglad och rätt kul film. Men som uppvuxen med Bamse-tidningarna från 80-talet där Rune Andreasson röt ifrån mot rasism och kapitalism hade jag kanske väntat mig något lite smartare. För jag tror barn kan förstå, bara de får chansen att se och sedan prata om saken. Den kändes inte heller lika stark som Tjuvstaden. Klarar emellertid Bechdel-testet och det är ju en ljusning!