3.2

Vice

Historien om den republikanske politikern Dick Cheney och hur hans politik förändrade världen. Under George W. Bush åtta år som president var Cheney en av de mäktigaste vicepresidenterna någonsin.

Originaltitel Vice
Alternativ titel Cheney
Regissör Adam McKay
Manus Adam McKay
Genre Drama, Komedi, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Christian Bale, Amy Adams, Steve Carell, Sam Rockwell, Alison Pill, Eddie Marsan, Justin Kirk, Lisa Gay Hamilton, Jesse Plemons, Bill Camp, Don McManus, Lily Rabe, Shea Whigham, Stephen Adly Guirgis, Tyler Perry, Josh Latzer, Jeff Bosley

djonipony
2023-09-27
Glömde tydl betygsätta back in the day. Minns som helt ok.
Starkbröl
2022-12-04
Många har pratat om Bales förvandling i samband med denna film, men Amy Adams är också enormt bra, man tänker inte ens på att det är hon. Filmen är svårbedömd, den har ett tydligt Michael Moore-tilltal (men är skickligare utförd i sin propaganda) men syr ändå ihop storyn bra om några av de senaste decenniernas ondaste tjuvar, bedragare och krigsförbrytare. Dock är det verkligt störande att den tar partipolitisk ställning, i stället för att på riktigt handla om makt. Inte i närheten av The Big Short, men ändå en trea.
Roswall
2020-04-28
Höga toppar och djupa dalar. McKay bemästrar inte sin genre en men kudos för försöken. Fyller vissa bildningsluckor hos mig. Men den nya faktan få jag kombinera med en stor skopa källkritik. Utan att knappt veta något, hade lite mer nyansering byggt filmen.
2019-11-11
Adam McKay har med denna film och "The Big Short" verkligen hittat sin nisch i filmskapandet och han gör det bra. Precis som i "The big Short" är hans förmåga att skapa lättsam drama klockren och skådespelarna fantastiska. Jag föredrar dock "The Big Short" då händelserna där var mer överraskande för mig. Händelserna i Vice gjorde mig förbannad redan när de pågick live så att säga.
fridenpaden
2019-08-09
En såå typisk Adam McKay-film. Om man gillar The Big Short så kommer man att gilla den här filmen.
2019-06-21
Det är knappt det blir en tvåa. Hafsigt och tjafsigt utfört och jag kunde bara inte sluta att irritera mig på hur Christian Bale väste, lät verkligen Dick Cheney så där. Kunde blivit intressant om man tagit det lugnare och inte flaxat omkring.
2019-06-19
Jag har svårt att tänka mig en sämre ingång för en filmskapare än att vara totalt ointresserad av de personer som man gör film om, men det är alltså den ingång man har valt här. Att man kritiserar Cheney är väl en sak, det kan han gott ha, men det måste åtminstone finnas ambitioner till något insiktsfullt. Oliver Stone avskydde Nixon, men gjorde ändå en film där han försökte förstå honom. Fan, Hirschbiegel gjorde det t.o.m. med Hitler. Att McKay inte klarar av att göra det med Cheney får honom att framstå som en väldigt liten människa som bara är ute efter ryggdunkar från sina meningsfränder. Att filmen klagar på Fox News samtidigt som den använder sig av samma ohederliga retorik själv blir närmast parodiskt. Bra skådespeleri och ett imponerande sminkjobb skänker dock ett visst värde till det här, Men dess främsta funktion är kanske att den blir en väldigt talande illustration av vår tid, när framtida generationer vill studera vilket haveri det offentliga samtalet var på 2010-talet, så kommer den här filmen att bli en ovärderlig källa
#54
2019-05-13
Välgjord, men det räcker inte riktigt för att göra filmen intressant.
Robkiller
2019-04-28
Välspelad, men helt ointressant. Regin försöker vara annorlunda, men det tillför inget överhuvudtaget.
Benisakura
2019-03-12