3.5

Babels Hus

Filmatisering av PC Jersilds samhälls- och sjukvårdskritiska roman. 76-årige Primus Svensson kollapsar ute vid sin kolonilott. Primus förs till Enskede sjukhus - ett gigantiskt betongkomplex - där man konstaterar hjärtinfarkt. Primus Svensson får mycket god medicinsk behandling och vänligt bemötande överallt. Problemet är att han bollas mellan avdelningarna som ett kolli och ingenstans finner han riktig mänsklig kontakt. Storleken och effektiviteten på sjukhuset gör människor till främlingar för varandra.

Originaltitel Babels Hus
Regissör Jonas Cornell
Manus Bengt Ahlfors
Genre Drama, Mini-serie, 80-tal
Skådespelare Carl-Gustaf Lindstedt, Ingvar Hirdwall, Maria Hedborg, Lars Lind, Kjell Bergqvist, Ulf Brunnberg, Lissi Alandh, Keve Hjelm, Aino Seppo, Henric Holmberg, Philip Zandén, Sven Lindberg, Stellan Skarsgård, Marie Göranzon, Anita Ekström, Richard Asker, Bertil Norström, Thorsten Flinck, Ernst Günther, Gösta Engström, Helge Skoog, Pierre Lindstedt

Nalleman
2018-12-28
Bra tidsdokument!
emilstjernholm
2016-08-11
Stämningsfull och stundtals obehaglig sjukhusskildring som säkerligen varit en inspirationskälla för von Triers Riket och dess smått dystopiska skildring av det moderna sjukhuset. Formmässigt också intressant med de ärliga intervjuerna med olika cyniska sjukhusrepresentanter, plus fint foto (många kameraåkningar). Lindstedt och Hirdwall är bra. Storyn om Pirjo och bibliotekarien känns lam dock.
StureStenhög
2014-06-04
Det var längesen jag läste boken, men känslan är att det här är en bra representation av den. Bokens styrka låg i hur Jersild lyckades framställa sjukhuset som en egen liten värld i sig själv, och det tycker jag att den här miniserien lyckas bra med också. Men mest sevärd är den kanske tack vare den kavalkad av kända skådespelare som passerar förbi, de flesta klart angenäma att skåda, störst intryck lämnar Carl-Gustaf Lindstedt i en roll som är lätt att sympatisera med. Samhällssatiren kan dock kännas lite för uppenbar på sina ställen, men den är inte utan poänger, och på det stora hela funkar den, liksom serien som helhet
mammene
2013-05-05
En kall samhällssatir om 60-70-talets sjukvård som man inte blir upplyft av direkt. Det känns ganska tillrättalagt och styltiigt bitvis, men ibland lyser mänskligheten igenom. Känns inte allt för främmande från dagens sjukvård, verkar inte som man lärt sig av läxan. Mycket roligt att se de gamla kära skådespelarna som här är unga.
2013-03-22
Det känns som att varenda svensk då aktiv skådis passerar revy (och sånt tycker jag är kul, även om det egentligen är oväsentligt). Jersild är inte särskilt snäll mot vården (och politiken runt omkring) och Cornell/Ahlfors är inte särskilt snälla mot tittarna. Deprimerande på ett icke underhållande sätt, och allt annat än livsbejakande (för nära - för verkligt) och dessutom i ett ganska trögt tempo. Det är bra, det är omskakande, det är sant. Men inte SÅ bra, och då hjälps det liksom inte. (8+/15)

2012-04-18
Påtagligt gnagande, obehaglig stämning och ett relevant budskap. Lindstedt fungerar enormt väl här, vilket han ju alltid gjorde, också i betydligt sämre saker än den här.
KillerPutte
2010-06-20
(rek.4) Sevärd svensk serie som ger en känga mot läkarvårdens värld. Ingvar Hirdwall är strålande som vanligt. Enda minuset är att dialogerna stundtals känns så tillrättalagda och att skådespelarprestationerna är olyckligt ojämna. Var är Stellan Skarsgård!?
Slicc
2010-05-03
"Primus" :D
Ola_Schubert
2009-07-27
Vill minnas denna film som mycket bra. En svag fyra i väntan på en omtitt
Cineasten
2007-10-17
Den är fortfarande oerhört aktuell. Visst har saker förändrats till det bättre i vissa avseenden men mycket har också blivit sämre. Den kraftigt bantade vården har lett till enorma köer och folk som tvingas lida i onödan. Serien skildrar verkligheten på ett sätt som är så natrutroget att det blir obehagligt. Serien finns inte att köpa på vhs eller dvd men vi får väl hoppas att den ges ut såsmåningom.