The Fifth Seal

Under andra världskrigets hårda tid träffas några bekanta på en lokal krog för att roa sig och samtala om vardagen. Mitt under diskussionen föreslås ett teoretiskt dilemma vars utfall blir minst sagt avgörande för hela sällskapet.

Originaltitel Az Ötödik Pecsét
Regissör Zoltán Fábri
Manus Zoltán Fábri
Genre 70-tal, Drama
Skådespelare Lajos Öze, László Márkus, Ferenc Bencze, István Dégi, Zoltán Latinovits, Sándor Horváth, Gábor Nagy, György Bánffy, József Vándor

goeran
2016-11-28
Zoltán Fábris The Fifth Seal (Az Ötödik Pecsét) från 1976 är en rätt fascinerande film som handlar om några vanliga medborgares moraliska dilemman när de ställs inför diktaturens påbud och hot. Filmen utspelas i formell mening under Pilkorsrörelsens regeringstid i Ungern i slutet av Andra världskriget men det är inte svårt att i filmen också läsa in en förstucken kritik av den dåvarande kommunistiska diktaturen.
Rune2000
2016-03-10
En av de bästa filmerna jag har sett!
Lillaprinsen
2016-01-20
Enkelt men också helt rimligt sätt att utföra filosofiskt filmskapande. Mycket av filmens kraft ligger i intertextualiteten; Hieronymous Bosch tavlor framförallt. Å andra sidan tröttnar ögat snart på de grågröna färgerna.