2.7

Axolotl Overkill

Sextonåriga Mifti bor i Berlin med sina halvsyskon, deras självupptagna pappa och sin pundarvän Ophelia. Medan hon sörjer sin nyligen bortgångna mamma börjar hon utveckla en besatthet av Alice, en gåtfull och betydligt äldre ekobrottsling.

Originaltitel Axolotl Overkill
Regissör Helene Hegemann
Manus Helene Hegemann
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Jasna Fritzi Bauer, Arly Jover, Mavie Hörbiger, Laura Tonke, Julius Feldmeier, Hans Löw, Christopher Roth, Bernhard Schütz, Nikolai Kinski, Sabine Vitua, Barbara Philipp, Anna von Auersperg, Mira Partecke, Tom Lass

karlmats
2017-11-13
Ännu en dag på filmfestivalen och ännu en coming of age-film med en ung tjej i huvudrollen. Huvudpersonen i Axolotl har väl ingen direkt anledning att flippa men hon gör det ändå i en ganska löst sammanhangande historia där festscenerna avlöser varandra. Relationen till familjen och sina olika ligg känns lite random och jag saknar nog en röd tråd eller en direkt anledning att bry mig om nån av karaktärerna, ska sanningen fram var hon ganska odräglig. En stabil 2a.