3.3

Away from Her

Fiona och Grant har varit gifta i över 40 år. När Fiona drabbas av Alzheimers beslutar hon till sist att flytta till ett sjukhem. Väl där glömmer hon bort sin man och blir kär i en annan patient.

Originaltitel Away from Her
Regissör Sarah Polley
Manus Sarah Polley
Genre Drama, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Julie Christie, Michael Murphy, Gordon Pinsent, Olympia Dukakis, Kristen Thomson, Wendy Crewson, Alberta Watson, Thomas Hauff

Albion
2023-06-27
En fint berättad film om att vara anhörig vid Alzheimers. Hittar en bra nivå och balanserar väl filmen igenom. Jag tyckte mycket om den här. Betyget blir en stark 4;a, 4+
2015-05-27
Komplex med MYCKET känslor, välspelad och intressant. Jag hade dock lite problem med hoppen/återblickarna, jag tyckte att det var svårt att hänga med i början.
labi
2014-01-14
Det är ofta en omöjlighet att göra en roman rättvisa på vita duken, men när det gäller noveller funkar transponeringen bättre. Brokeback Mountain var ett sådant exempel, och här är ett till. Alice Munros fina novell ”Björnen sover” är värdigt överförd till film. Sarah Polleys varsamma regi värmer och Julie Christie och Gordon Pinsent gör fantastiska rolltolkningar. Mycket sevärd, men läs gärna novellen också!
Myllo
2013-12-17
Bygger på en novell av årets Nobelpristagare i litteratur, Alice Munro. Givande att både läsa novellen och se filmen. Munro har före slutet lämnat en för henne typisk lucka så att man inte får veta om de går på dansen eller inte. I filmen fylls luckan ut och det på ett lyckat sätt.
Tolkana
2013-09-07
Undvek tidigare denna film för att jag trodde det var en kärleksfilm för pensionärer.
hestret
2013-07-03
Välgjord med ett bra foto och över-medel insatser från skådespelarna ger tillsammans med riktigt imponerande distanserad regi (särskilt dialogen skildras väldigt bra) en svag fyra till den här filmen. Hade nog förväntat mig mer av Christie givet allt snack och, visst, hon ger en gedigen insats, men inget särskilt. Om något är ju Pinsent bättre. Annat litet minus är att vissa karaktärer introduceras lite klantigt och att användandet av musiken ibland är lite ojämnt. Underskattat i filmen är i mina ögon landskapen - Kanadas stilla och tröstande snömassor och skogar skildras mycket förtjänstfullt. Snyggt också med hur minnena skildras. Och självklart är det rörande och hela den biten utan att vara överdrivet Hollywood heartbreak eller för nattsvart. Det är en finkänsligt uppfriskande och rätt smart film helt enkelt. Jag gillar det, men ingen alldeles fantastisk upplevelse - det räcker bara till en svag fyra.
2013-02-15
Utmärkt regisserad av Sarah Polley och bra skådespelarprestationer. Det låga tempot stärker trovärdigheten och inlevelsen och det är skönt att den inte är så sentimental. Annars känns det som att filmen snarare speglar ett drömscenario än verkligheten.
PierreLunaire
2012-10-25
Starkt drama som lyfter över medel genom att den tar fasta på sitt ämne på ett fullständigt osentimentalt sätt. Mycket bra skådespel f rätt igenom.
Gigi1943
2012-10-21
Man blir rädd när man får det skrivet på näsan att det kan hända redan i morgon, helt okej film.
larox
2012-10-20