3.7

Avlyssningen

Harry är proffs på avlyssning. Chefen på ett storföretag hyr honom för att avlyssna två anställda. När han spionerar på paret i en park uppfattar han att paret är utsatt för någon form av hot.

Originaltitel The Conversation
Regissör Francis Ford Coppola
Manus Francis Ford Coppola
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium, 70-tal
Skådespelare Gene Hackman, John Cazale, Allen Garfield, Frederic Forrest, Cindy Williams, Michael Higgins, Elizabeth MacRae, Teri Garr, Harrison Ford, Mark Wheeler, Robert Shields, Phoebe Alexander, Robert Duvall

2015-12-15
Välspelad och riktigt välgjord med alla detaljer och musiken. Det låga tempot gör mig inte så mycket, men däremot bristen på spänning. När det till slut börjar hända saker har jag redan tappat intresset. Ingen av Coppolas bästa filmer.
Ihsahn
2015-12-12
Långsam, stämningsfull, spännande och passande musik. Helt enkelt en väldigt bra film
Stan
2015-12-11
BRukar inte gilla remakes, men tänkte direkt att denna skulle kunna må bra av det. Likadant här, ingen stark fyra, men den är mycket bättre än den vanliga trean. Gene Hackman är genial, och filmen är som bäst när man följer hans patetiska figur med den stämningsfulla musiken. Känns som filmen skulle behöva tajtas till och fräschas upp. Tekniken har ju utvecklats sen 1974, om man säg. Därför skulle det vara intressant med en remake.
Hengman
2015-12-11
Ettan brukar bara gå åt riktiga kalkoner. Fast jag har nog aldrig genomlidit någon film som är så mördande tråkig. Riktigt mossig 70-talskänsla över hela filmen.
Qhunden
2015-09-30
Inte den starkaste fyran direkt, men just en fyra för perfekt användning av ljud och dialog med genomtänkt stämning och tempo. Hög tid för en modern remake/remix kan tyckas?
2015-08-21
Superb, psykologisk historia av Francis Ford Coppola med en Gene Hackman i högform. Spännande, stämningsfull och såväl lysande ljudspår som bilder. Smått fantastisk, helt enkelt.
Darn
2015-07-13
Lågmäld och krypande. Mycket bra dramatik och bra/enkel användning av gamla och tidlösa, såväl nya (vid filmens skapande) formmässiga filmknep. Fann inte alltid Hackmans karaktär som särskilt sympatisk, men så var nog heller inte fallet. Till slut blev det ganska oviktigt vilket. Spontant fick den mig att tänka på lite av det Bresson gjort sig känd för, att låta film inte bara handla om bildförmedling utan minst lika mycket om ljud och därmed annat.
Rele
2015-07-10
En väldigt bra film. Jag såg den igen och jag måste ändra betyget till en fyra.
DanjelFalck
2015-03-02
Perfekt film för dig som lider av insomnia.
MaxMackan
2015-02-09
Tappar bollen lite strax innan det fenomenalt läbbiga slutet. Men är ett ruggigt bra hantverk och skickligt hopvävd historia som verkligen lyckas sätta tittaren i samma sinnesstämning som huvudkaraktären...