2.8

Äventyraren Thomas Crown

När en ovärderlig Monetmålning stjäls från ett ledande New York-galleri frågar sig polisen vilken professionell tjuv av världsklass som ligger bakom. De anar inte för en sekund att tjuven är en fullständig amatör. Thomas Crown föddes fattig men tog sig till Oxford med hjälp av ett boxningsstipendium. Med hans skarpa sinne för affärer har han lyckats bli miljardär men trots sin framgång så söker han nya utmaningar och stjäl ingenting för pengarna, utan bara för spänningens skull. Men att stjäla är olagligt och kriminalaren Catherine Danning tar sig an fallet och börjar röra sig i Crowns sociala kretsar.

Originaltitel The Thomas Crown Affair
Regissör John McTiernan
Manus Leslie Dixon, Kurt Wimmer
Genre Komedi, Kriminalare, Romantik, Thriller, 90-tal
Skådespelare Rene Russo, Pierce Brosnan, Denis Leary, Charles Keating, Ben Gazzara, Fritz Weaver, Frankie Faison, Faye Dunaway, Mark Margolis, Michael Lombard

Dream
2023-01-16
Typisk Pierce Brosnan slisk historia som är klippt och skuren för Brosnan, men det kunde lika väl varit Harrison Ford, Hugh Grant eller George Clooney i samma roll.
Engravadlax
2020-01-19
Överlag rätt ok för att vara 1999, men det var väl otroligt vad den kassa tidstypiska musiken åldrar filmen.
yrkeschaufföre
2018-02-11
OJ, ett tag sen jag såg den här. Tycker egentligen att det är två helt olika filmer, först den coola kuppen och sedan katt å råttaleken, bägge är bra men på väldigt olika sätt! Ett jättestort plus är att man valt Rene att spela mot Pierce, det hade ju inte förvånat om man valt en ung skådespelerska istället men här skiljer det bara ett år. Klart sevärd.
sodomiten
2018-02-03
En sliskig romantisk komedi. Och framför allt en dussin-film.
Jamesa
2016-04-21
Ok. Pierce bra.
Count_Duckula
2015-07-24
En spännande film som gjord för en avslappnad lördagskväll. Inget som sätter sig förutom Learys rollprestation som tillhör det absolut lamaste jag sett.
Andreas_
2015-02-06
En remake av en gammal klassiker som jag dock inte kommer ihåg, så att jämföra är helt onödigt för min del, men jag kan dock medge att jag utan tvekan gillar Brosnan och Russo samt regissören McTiernan som har gjort många bra actionfilmer. Detta är väl ingen renodlad action men har en hel del spännande och hisnande scener som håller hög klass och gör att fokuseringen håller i sig från början till slutet. Sen tycker jag att kemin mellan just Brosnan och Russo är riktigt bra, vilket även det höjer nivån en aning. Kan sammanfatta detta som en välspelad och smart kuppfilm med mycket bra skådespelare. Betyget blir en svag 4:a, men betyget är dock närmare en stark 4:a än en stark 3:a.
2014-11-15
En rätt skön och helt OK film. Sexig, underhållande, spännande och välspelad. Det som gör att den inte lyfter både som film och i min betygsättning är att jag inte gillar Brosnan som skådis helt och hållet. Rene Russo i sexig lyxförpackning går inte heller riktigt hem men filmen är en positiv överraskning.
arruba
2014-07-10
Det funkar att kolla på men är tyvärr "lite 2 much". Pierce och musiken är det bästa med filmen.
KlaraSofia
2013-09-19
Bra story, några oförglömliga dialoger. Helt okej!