Avatar: The Way of Water

Mer än tio år efter händelserna i den första filmen berättar "Avatar The Way of Water" historien om familjen Sully (Jake, Neytiri och deras barn), problemen som följer dem, allt de gör för att leva i säkerhet, slagen de utkämpar för att hålla sig levande och tragedierna de måste utstå.

Originaltitel Avatar: The Way of Water
Alternativ titel Avatar 2
Regissör James Cameron
Manus James Cameron, Rick Jaffa, Amanda Silver, Josh Friedman, Shane Salerno
Genre Drama, Action, Äventyr, Science Fiction
Skådespelare Sam Worthington, Zoe Saldana, Kate Winslet, Sigourney Weaver, Bailey Bass, Giovanni Ribisi, Jemaine Clement, Stephen Lang, Edie Falco, Jamie Flatters, Jack Champion, Cliff Curtis, Joel David Moore, Chloe Coleman, CCH Pounder, Matt Gerald, Trinity Bliss, Britain Dalton, Keston John, Filip Geljo, Brendan Cowell, Duane Evans Jr., CJ Jones, Scarlett Fernandez, Jeremy Irwin, Johnny Alexander, Jake McLean

RichardEk
2024-03-23
En egentligen onödig uppföljare enligt de flesta logiker, dock inte Hollywoods penninglogik. Det är en på alla sett visuellt hänförande film, vilket var att vänta. Den virtuella virtuositeten gör dock ändå inte samma intryck som den första filmen. Däri ligger kanske den största svårigheten med en uppföljare: att erbjuda något kvalitativt nytt men ändå inom samma tematik som föregångaren. Sedan är det berättelsen i form av en tam upprepning av förra filmen. Slutligen, filmen moral: en ohejdad essentialistisk hyllning till kärnfamiljen, en romantisk gestaltning av urinvånarfiguren (i meningen sociologisk idealfigur) samt en kritik av kolonialism och extraktion av naturresurser. På alla dessa tre punkter landar det amerikanska samhället på utvisningsbänken och kanske är det därför Hollywood är en drömfabrik?
TipsarN
2024-03-20
Samtycker med flera övriga här, visuellt slående och säkert en fröjd att se på storbild - men ganska intetsägande i övrigt. Ungefär samma handling som i förra filmen men den träffar inte på samma sätt. Tröttsamt koncept med återvändande skurk som redan uppfattades som död i förra filmen. Jake var mest irriterande och hans kritik mot hans yngste son kändes ofta överdriven och blev tröttsam mot slutet, att försöka vända deras relation enkom med typ "I see you" känns bara skrattretande. Ej tillräckligt fängslande handling för att rättfärdiga speltiden på dryga 3 timmar. Jag har svårt meningen med fler filmer i denna serie, Cameron borde ha lagt de senaste 10 åren på något annat. Sammantaget en helt okej film vars betyg höjs av det visuella.
2024-03-07
En delare. För även om effekterna är fantastiska och säkert det visuellt snyggaste jag sett på film, är storyn och de dryga tre timmarna för mycket.
swecarlsson
2024-01-12
Otroligt ögongodis. Envisas att överraska över hur de lyckats åstadkomma så otroligt fantastiska miljöer. Storymässigt fick jag känslan att logiken är sund, men extremt förutsägbar. 5 för miljön. Svag 3a för storyn.
Menzing
2023-11-21
Effektfull och häftig att se på bio. Hade dock vunnit på att kortats ned 45-60 minuter.
Spomenka
2023-11-12
Underhållande trots att den ser ut som ett tv-spel. Teknologin är trovärdig. Karaktärerna är dock extremt piss-dåliga. I den här filmen mobbar avatarerna varandra, och sitter fast i massa sunkiga heders-kodex. Typiska tecken på högt andligt utvecklade varelser. En odyssé i exotism och hittepå-new ageism. Handling finns ej.
Olof_Gronlund
2023-11-08
En ren fyra bara på miljöerna och animationerna. Så otroligt fin film att se på en riktigt bra tv med en bra ljudanläggning, eller på bio då. Handlingen är bättre än i många actionfilmer där det bara bygger på effekter. Ser fram emot nästa minst sagt.
djonipony
2023-11-02
Borde definitivt ses på Bio, iom att det visuella är så avgörande. Nu blev det hemma på tv. Visst är det snyggt med läcker sagovärld, häftiga djur,mm, men det är ju en rätt simpel, nästan barntilltalande story och den starka nerven/känslan infinner sig - liksom i ettan - aldrig riktigt.
QuiNonStultus
2023-06-15
Instämmer i att storyn är tunn, och förutsägbar. Jag tycker också illa om när filmer bryter sin interna logik, och det tycker jag händer rätt ofta här.
AdamB-film
2023-06-15
Visuellt häftig? Jo, men det räcker bara långt på Cosmonova. Storyn är alldeles för tunn och repetetiv. Varje sekvens bygger på scenariot Ung oerfaren gör ngt som äldre erfaren inte tycker är ok, problem uppstår, problem löses.