2.8

The Atlantis Interceptors

I framtiden (1994!). Hårdingarna Cristopher Connely och Tony King är på båtsemester efter ett hemligt uppdrag när de råkar ut för en storm. På grund av att en rysk atomubåt läcker ut radioaktivitet så poppar det mytomspunna Atlantis upp ur havet. Atlantis härskare - en man i läderkläder och dödskallehjälm i kristall - och hans armé börjar att hämnas på mänskligheten "The Postapocalyptic Way". De våltar, mördar och åker omkring i sina Mad-Maxiga futuristbilar och det blir upp till våra hjältar - hårdingarna - att sätta stopp för deras framfart.

Originaltitel I Predatori di Atlantide
Alternativ titel Atlantis, Atlantis Inferno, The Raiders of Atlantis
Regissör Ruggero Deodato
Manus Tito Carpi, Vincenzo Mannino
Genre Action, Äventyr, Science Fiction, Mysterium, 80-tal
Skådespelare Ivan Rassimov, Michele Soavi, Christopher Connelly, Tony King, Gioia Scola, Stefano Mingardo, Giancarlo Prati, Bruce Baron, George Hilton

Namellak
2021-11-28
Ruggero Deodatos uppföljare till 'House on the edge of the park'. Här hämtas inspirationen från bland annat Mad Max-filmerna, Rambo, Indiana Jones, katastroffilm, Superman I och II, och mycket mer. Skillnaden är att allt är mycket taffligare utfört utan vare sig logik eller riktig finess. Med tanke på det utstuderade ultravåldet och all splatter i Deodatos tidigare kannibal- och skräckfilmer, är 'The Atlantis Interceptors' förvånansvärt städad. Men handlingen är så sinnessjuk, replikerna och spelet så överdrivet seriöst och stelt, och discofunkmusiken så otroligt fel, att det ändå blir underhållande. Den håller kanske inte för så många omtittar efter att överraskningsmomentet försvunnit, men är ändå sevärd. En lågbudgetfilm från en tid då skit kunde göras med hjärta och utan förstörande självmedvetenhet som hos nutida efterapare som Tarantino, Robert Rodriguez m fl.
AsianDawn
2021-11-16
Aja, det var i alla fall mycket eld i målet.
ItalyErik
2021-09-24
Själva definitionen av italiensk skräpfilm. Grymt underhållande!
2016-07-02
Deodato sopar hem VM i make no sense. Ostigt som fan, rejält snurrigt och skyhög bodycount. Kanske aningen för plastig för min smak, men tempot kan man inte klaga på. (8+/15)
Korben_Dallas
2016-02-11
Skräp, men jäkligt bra sådant. Sjuka dödsljud bovarna gör. Fart som bara den men innehåller lustigt nog den mest utdragna helikopterlandning jag sett på film.
BrutusBeefcake
2014-07-19
Otroligt häftig film med skyhög kill-count och tuffa motorcykel-gäng! Jag får aldrig nog av sådant här, detta är svinbra, hur man inte kan gilla sånt här är över mitt förstånd, klockrent på alla sätt och vis! (10+/15)
schramm
2013-12-29
Tokeri på låg nivå. Malplacerad musik, usel dubbning och Washingtons repliker är en klass för sig. Men hej å hå, inte en död sekund här inte. Det mesta sprängs och de flesta dör innan de fått något vettigt att tillföra filmen. Viva Deodato!
stgurgel
2013-03-07
Men jösses vilken genomusel film. Visst, man ser den med ett stort leende, men det är enbart ett hånflin
Screwface
2013-01-05
Hittade VHS versionen på en loppis. Högt värderad i samlingen :-)
Screwface
2013-01-05
Om jag letat efter denna film! Äntligen kan jag njuta av en film som skrämde vettet ur mig i början på 80-talet när jag såg den alldeles för ung. Det var en lustig känsla att se den 30-år senare och känna igen små detaljer, som den där snubben i glasmasken och kupolerna som reser sig ur havet. Visst här har vi dubbade B-skådisar men filmen har en bra handling och skönt galen stämning.