3.3

Åter till Cold Mountain

I 1860-talets Amerika, ett land som slitits itu av kriget, flyr soldaten Inman slagfältet och försöker ta sig hem. Driven av längtan till sin kärlek Ada beger han sig ut på en resa i fiendenland med prisjägare bakom varje vägkrök. Samtidigt utkämpar Ada sin egen strid.

Originaltitel Cold Mountain
Regissör Anthony Minghella
Manus Anthony Minghella
Genre Drama, Romantik, Krig, 2000-tal
Skådespelare Jude Law, Nicole Kidman, Renée Zellweger, Natalie Portman, Philip Seymour Hoffman, Donald Sutherland, James Gammon, Brendan Gleeson, Ray Winstone, Giovanni Ribisi, Ethan Suplee, Melora Walters, Jack White (II), Kathy Baker, Cillian Murphy, Charlie Hunnam, Jena Malone, Taryn Manning, James Rebhorn, Emily Deschanel

Skapad 2019-12-11 av Henkan
”Åter till Cold Mountain” är en av de underligaste filmupplevelser jag någonsin haft. Vi misstänker i början att det är en krigsfilm, men den är mer intresserad av romantik och komedi än sla...   Läs mer »

picklessmulan
2021-04-11
Tyckte denna film var riktigt bra! Vilken ensemble av skådisar.
Engravadlax
2020-10-26
Sinnessjuk casting, filmen inleder med sin starkaste scen: en brutal strid med episk formnotsång dånande i bakgrunden. Jag har lite svårt för Kidman, känns som att hon överspelar--å andra sidan tycker jag alltid att Karolinskt uttal låter artificiellt. Läste att Portman var tilltänkt för rollen som Ada, jag undrar om de inte hade fungerat bättre i ombytta roller.
Johjt
2018-02-03
Slutet är verkligen helt katastrofalt. 4/5 fram tills den näst sista scenen. Slutet drar ner den till 2/5, filmen blir tyvärr helt värdelös och onödig med det slutet.
2022-01-17
Har sett denna film, men mins fan inte vad den handlade om, ska kolla om jag har den och få en uppdatering. Sen kanske jag ger ett annat betyg...
2016-10-24
Denna gick jag och såg på bio en gång i tiden och det var en upplevelse. Tycker fortfarande den är väldigt bra. En av de bättre filmerna som gjordes under 00-talet.
2016-07-14
Visar mycket bra tidsandan och vad krig för med sig, fasa, lidande och död som emellanåt var väldigt jobbigt att se. Sedan väger man upp det med vänskap och kärlek, kan ju tycka att kärleken känns lite väl påklistrad, men ok, lite romantik dör man inte av. Bra skådespelare är det och vackra vyer.
2016-07-14
Lite för mycket oscars-fiskande Hollywood-rulle för sitt eget bästa, men också en imponerande produktion med många bra inslag. Miljöerna och återskapandet av tidsperioden är högklassigt, och filmen erbjuder en intressant vinkel på Amerikanska inbördeskriget. Ett riktpersongalleri med många färgstarka biroller får vi också, inte minst Philip Seymour Hoffmans sluskiga pastor. Synd då att den kärlekshistoria som ska hålla ihop det hela är så svag, Kidman och Law känns helt enkelt aldrig speciellt övertygande tillsammans. Det är istället allt runtomkring som håller det här flytande, och det finns tillräckligt med sidohistorier för att det aldrig skulle behöva bli någon risk för att jag skulle tappa intresset
LacombeLucien
2015-07-17
Minns den som okej.
F-M-J
2015-06-03
Nä, inget för mig. Sentimental blockbuster som varken engagerar eller överraskar tillräckligt för att få mer än godkänt. Philip Seymor Hoffman och René Zellweger gör dock trevliga bi-roller.
Taasty
2014-12-04
Andra gången jag ser den, flera år sedan sist, och jag hade glömt hur mycket jag fullkomligt älskar denna filmen.