3.5

Äta sova dö

21-åriga Ra?a bor med sin pappa i ett litet samhälle i Skåne. Då fadern har svårt att få anställning försörjer Ra?a dem båda genom sitt fabriksarbete. Det är ett monotont jobb, men Ra?a trivs bra och arbetet skänker henne gemenskap och trygghet - ända tills den dag då det varslas om uppsägningar och Ra?a får beskedet att hon är en av dem som måste gå.

Originaltitel Äta sova dö
Alternativ titel Äta, sova, dö, Eat Sleep Die
Regissör Gabriela Pichler
Manus Gabriela Pichler
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Nermina Lukač, Milan Dragi?ić, Jonathan Lampinen, Peter Fält, Ru?ica Pichler, Maria Lindberg (II), Lotta Forsblad, Eugen Tushi, Pia Roos, Ljubi?a Vuković, Stefan Hofvendahl, Christer Jönsson, Martzy Nilsson

dummy
2018-12-31
Äta, sova, dö. Inte så upplyftande.
ViolaIngeborg
2018-09-30
älskade den!
live
2018-08-19
En svag 4:a, men ger den snällare betyg pga att den är svensk och ej känns så bekostad eller har etablerade skådisar. Annars en 3:a. Som någon annan skrev: "En film man får jobba med lite" och skavande och "störande så att tålamodet får sig en omgång". En bra, men utdragen skildring om klass. Se den och reflektera över den utifrån ett klassperspektiv. Vi gjorde det under Genus A. Katharina Tollin & Maria Törnqvist har analyserat den i (fackboken) "Feminism i rörliga bilder". Om du har ork - läs det! Ger mer nyans.
hardcore
2018-07-15
Inte en dålig film. Jag förstår att den blev på 16 plats av mest sedda filmer av svenska filmer då den speglar mångas vardag.
Albion
2018-03-28
En film man får jobba med lite. På samma gång en fantastisk berättelse som griper tag även om det är ganska tillrättalagt många gånger, men den är också riktigt skavande och störande så att tålamodet får sig en riktig omgång. Jag lägger mig någonstans i mellanmjölkens land och petar dit en stark 3; a, dvs 3+
Nalleman
2018-03-23
Typisk film som man "ska hylla". Tilltal mig inte alls. Seg och långtråkig.
2018-03-11
Suck!!!
2017-04-13
Tragiska jävla skitsamhälle.
Nena2000
2016-07-14
Underbar film om ett helt vanligt livsöde! Som Helsingborgare klappar ju hjärtat lite extra eftersom filmen till stora delar är inspelad på Findus i Bjuv och där vet vi ju vad som har hänt............ Stor eloge till Nermina Lucas för bra skådespel
2016-04-01
Avskalad, realistisk, tråkig och stark - jag vet inte hur jag på annat sätt ska kunna beskriva filmen. (8+/15)