3.6

At Night I Fly

En film om det ökända New Folsom Prison i USA, en isolerad brutal värld med upplopp, tungt beväpnade vakter och krig mellan rivaliserande gäng. Men det finns också hopp. I filmen möter vi några av de livstidsdömda fångar som deltar i Arts in Correction, ett kulturprojekt i fängelset där de får möjlighet att mötas över rasgränser och gängtillhörighet för att genom att uttrycka sig i ord och musik börja lyssna, känna och kanske för första gången få erfara vad det är att vara människa.

Originaltitel At Night I Fly
Regissör Michel Wenzer
Manus Michel Wenzer
Genre Dokumentär, 2010-tal
Filmnummer 92001

Hengman
2018-12-31
Den långa versionen på bio var mästerlig. Den korta på svt höll ungefär lika låg klass som allt annat de visar.
Hypostas
2016-10-14
Såg den långa versionen. Kom att tänka på Arnold "Poet" Jackson i Oz när jag såg den här filmen.
pellelewis
2014-07-31
Nedklippta versionen känns just nedklippt, som om vissa väsentliga delar saknas. Det som finns kvar rör mig inte.
AlbinWesley
2014-07-27
Såg nerklippt version, kanske är den längre starkare. Det här var bra, kort och gott.
Werim
2014-05-11
Grått och tråkigt. Finns hur många likadana filmer som denna och alla är likadana i princip.
Mekong
2013-11-24
Livet i fängelse verkar precis så grått, själsdödande och klaustrofobiskt som man kan tänka sig. Memn det inns nånting vackert i att dessa fångar på något sätt hittat en liten fristad och ett uttryck för sina känslor. Gripande.
piik
2013-07-24
Gripande, mycket gripande.
Poker-Mange
2013-07-10
intressant men inget nytt under solen. Den här filmen har gjorts hundra gånger förut. Kanske tusen gånger innan. Tvåa plus, inte ett tum mer.
Necross
2013-06-27
Gripande, men hade kunnat genomföras lite mer effektfullt tycker jag.
Noseman2005
2013-03-31
Svagast möjliga fyra. Den gav inte så mycket som jag kände att den lovade, men å andra sidan gav den andra saker som jag kanske inte väntat mig. Den rasistiska verkligheten bakom galler kontra det utlämnande av sig själva som de deltagande fångarna ägnar sig åt är kontrastrikt och vackert. Det finns nog mer här än jag lyckades hitta vid en första titt..