3.7

Astrid

Hon blev Astrid med ett helt land och Astrid Lindgren med en hel värld. Hennes berättelser och hennes figurer färdas över alla gränser. I dokumentärserien visas aldrig tidigare publicerat material ur dagböcker, brevväxlingar och filmer.

Originaltitel Astrid
Regissör Kristina Lindström
Manus Kristina Lindström
Genre Dokumentär, Mini-serie, 2010-tal

2022-09-07
Nej, Inte ens som liten har jag varit speciellt förtjust Astrid och hennes värld, men dokumentären var väl helt okej...
Zipper
2018-09-29
Överlag väldigt bra, även om inte alla delar är lika intressanta. Tyckte de lyckades väldigt bra att göra en hel människa av Astrid.
OffTheGround
2015-09-14
Gedigen.
AlbinWesley
2015-06-02
Den här ska ju kanske betygsättas. Fint porträtt, mycket intressant om Astrid, men i längden känns det lite som att hyllningarna står mig upp i halsen. Det blir lite för ensidigt, saknas dramaturgisk dipp liksom. Men mycket fin, som sagt!
Trocader0
2015-01-22
En av de klart bästa dokumentärer som jag sett. Det känns att det är samma regissör som till Palme-dokumentären men jag måste säga att jag tycker Astrid till och med var snäppet bättre. Jag grät konstant, på ett positivt sätt, genom de tre timmarna. Synen på människan och den otroliga värmen för människor i nöd kombinerat med en så briljant konstnärlig förmåga och analytisk läggning gör att Astrid ger en glöd att gå vidare och bli en bättre medmänniska. Serien lyfte fram detta på ett helt fantastiskt sätt. Det vackraste människoporträtt jag skådat.
celec
2015-01-19
tycker delarna skiftar i kvalité tyckte del 1 och 3 var bäst var intressant att höra om hennes bekymmer med födelsen av sonen och hennes vilja att hjälpa barn i utsatt det fast det var ingen nyhet. en fin människa ändå. tycker dock att palme var en bättre dokumentär där var lite bättre fart i berättandet.
KimEkberg
2015-01-15
det är ju roligt att se gamla arkivklipp i stockholmsmiljö, samt att Lindgren blir någon slags Forest Gump som har ett finger med i hela nittonhundratalets svenska samhällsutveckling. som andra redan påpekat blir man ju lite trött på den borgerliga förklaringsmodellen av alla goda idéers uppkomst. samt att det är skandalöst att nämnda arkivklipp har beskurits till förhärskande sexton:nio bara för slappa tv-tittare som bestämt vill att hela flatscreenens bildyta ska lysa hela tiden.